Es crea la Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca amb l’objectiu d’acabar amb la segregació escolar

2
1923

Les AMPA de cinc de les sis escoles públiques de Vilafranca (Cristòfor Mestre, Estalella i Graells, Dolors Piera, Mas i Perera i Pau Boada) han creat la Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca, que té com a principal missió la lluita contra la segregació escolar que hi ha a la vila. Així s’ha donat a conèixer aquest dimarts, l’endemà d’un debat electoral sobre tema educatiu en què precisament la segregació escolar va copar bona part del debat.

Pública versus concertada

La Coordinadora s’ha presentat posant sobre la taula unes dades demolidores, aconseguides del Departament d’Ensenyament de la Generalitat i referents al curs 2018/19, sobre les dues variables que permeten mesurar la segregació escolar: la concentració d’alumnes en situació de vulnerabilitat econòmica i la concentració d’escolars d’origen estranger. Així, en primer lloc, un 38% d’alumnes que van a l’escola pública a Vilafranca reben beques menjador, mentre que només en reben el 10% de les que van a la concertada. I en segon lloc, el 33% d’alumnes que van a la pública tenen origen forà, mentre que només el tenen el 7% de la concertada, amb extrems que van del 6% al 48%.

En aquest context, la coordinadora neix sense propostes concretes per solucionar-ho, però sí amb ganes de posicionar-se en aquest afer, situar la segregació escolar a l’agenda pública de Vilafranca, obrir el debat a la població i buscar consensos per trobar solucions. La coordinadora neix, doncs, amb cinc AMPAS al darrere, però vol anar-se obrint a què hi puguin entrar la resta d’AMPAS de la vila (la del Baltà Elias, que és pública, i les de les quatre concertades), també les llars d’infants, els instituts, i arribar a fer una taula local que busqui consensos per trobar solucions, amb la participació d’ajuntaments, partits polítics, sindicats i associacions de l’àmbit educatiu.

Com a primera acció, a banda de la seva presentació pública, han redactat un manifest que clama contra “la desigual distribució de l’alumnat entre els centres educatius d’un mateix territori” atès que “diversos estudis conclouen que la segregació escolar afecta negativament el rendiment global dels alumnes i la cohesió social, alhora que vulnera el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats i té un impacte negatiu a llarg termini sobre l’activitat econòmica”.

Les mesures que reivindica són garantir que en els nous processos de preinscripció a P3, els percentatges de concentració d’alumnes en situació vulnerable i d’origen estranger no superin en cap cas el 25% en cap centre escolar de Vilafranca, i que tampoc es pugui arribar a aquest percentatge al llarg del curs amb la matrícula viva. La seva aposta és, doncs, arribar a “una distribució homogènia de l’alumnat per les escoles tan públiques com concertades”

Segons Jordi Guilera (AMPA de l’Estalella), el seu objectiu és que el perfil mitjà de l’alumnat de cada escola “reflecteixi la realitat social de Vilafranca”. Esther Fenoy (AMPA del Pau Boada) assegura que “fa anys i anys i anys que el problema de la segregació escolar es va agreujant” a la vila. El fil conductor que ha impulsat la creació de la coordinadora és la segregació escolar, però no descarta que en endavant pugui tractar de manera conjunta altres temes d’interès comú, com pot ser la mobilitat escolar, els menjadors o les activitats extraescolars.

2 COMENTARIS

  1. Aquest és el camí en escoles i instituts si volem una societat del demà on les persones nouvingudes se sentin més integrades a la xarxa social, evitant que en el futur es puguin sentir excloses.

FER UN COMENTARI