Els cursos de català en els nivells inicials són els que generen més llistes d’espera al Consorci per a la Normalització Lingüística de l’Alt Penedès i Garraf. Així ho ha explicat a La Fura la responsable del servei, Teresa Casanellas, que ha apuntat que el trimestre passat 156 persones es van quedar sense plaça. El segon nivell més sol·licitat és el curs per acreditar el C2, que tot i que s’ha ampliat l’oferta respecte dels anys anteriors, ha acumulat entre 30 i 50 persones en llista d’espera.
Un dels factors que han evidenciat l’increment de la demanda dels cursos del C2 ha estat el decret que es va aprovar l’any 2023, que formalitza que el català és la llengua vehicular als centres educatius i que, per tant, tot el nou professorat interí o que es presenta a oposicions a Catalunya ha d’acreditar aquest nivell a partir del curs 2025-2026. “Oferim cursos trimestrals, això vol dir que al cap de dos mesos, les persones que estan en llista d’espera tornen a tenir l’oportunitat de matricular-se”, indica Casanellas. En total, el trimestre passat, la delegació territorial del Consorci va plantejar 41 cursos en el seu àmbit d’impacte, i de les 982 places ofertes, se’n van ocupar el 88%. “Els nivells intermedis són els que no tenen tanta demanda”, apunta.
Amb l’objectiu de reduir les llistes d’espera, a finals del mes de febrer el govern de la Generalitat va anunciar un pla de xoc que preveu una inversió de 8,8 milions d’euros per ampliar les places dels cursos de català arreu del país. Tot i que encara es desconeix de quina manera revertirà aquesta injecció econòmica al Penedès i al Garraf, Casanellas assegura que servirà per dimensionar el servei i augmentar a jornada completa algunes places de professorat i personal administratiu. A més, apunta que també serviran per incrementar els cursos en col·laboració amb altres agents, com ara sindicats, patronals i entitats diverses que poden oferir cursos inicials o bé el C2, que són els que actualment tenen més demanda. “Aquest increment de recursos no és immediat i no creiem que pugui ser factible fins al setembre”, manifesta Casanellas.
Malgrat això, la institució ja ha dimensionat el nou trimestre, que engloba les classes que s’estenen des del mes d’abril fins al juny. Repeteixen proposta, i es tornaran a oferir 41 cursos per cobrir, gairebé, un miler de places. Les pròximes inscripcions s’obriran el 25 de març per als alumnes que ja han cursat algun mòdul, i el 26 i 27 de març per als alumnes nous, que poden demanar una prova de nivell si no saben per quin curs han de començar.
Sortir de l’aula per fomentar l’ús del català
Un dels altres reptes de la institució és fomentar l’ús del català en tots els contextos. Per aquest motiu, surten de l’aula i proposen visites a la biblioteca, als mercats i ofereixen pràctiques lingüístiques amb la col·laboració dels establiments adherits. Entre les propostes, destaca el programa Voluntariat per la Llengua que promou la pràctica del català a través de la conversa. Actualment, a l’Alt Penedès s’està implementant a Gelida, Vilafranca, el Pla del Penedès i Sant Sadurní d’Anoia, i compta amb més de 100 parelles.
D’altra banda, també hi ha el Pla Ofercat, destinat a comerços regentats per persones nouvingudes. Amb un total de 15 sessions, una persona del Consorci es desplaça a la botiga i, mitjançant la pràctica in situ, orienta al comerciant sobre com pot fer l’ús del català a l’hora d’atendre els clients.








