Aquest cap de setmana a Vilafranca del Penedès tots els ritmes del Jazz tornaran a sobrevolar pel centre de la vila. Després d’una aturada, l’any passat, a causa de la pandèmia del coronavirus el Vijazz torna per acostar fins a la capital de l’Alt Penedès el bo i millor del món de l’enologia i del jazz. Fins diumenge el centre històric de Vilafranca, des de la plaça Jaume I fins al claustre de Sant Francesc es transforma per rebre a tots aquells que vulguin conèixer la gran varietat de vins que es fan al Penedès mentre s’escolta els ritmes jazzístics interpretats pels artistes amb més renom del país. L’any 2019, durant l’última edició del Vijazz, que organitza l’Acadèmia Tastavins Penedès i partocina Banc Sabadell, van passar per Vilafranca del Penedès fins a 55.000 persones i es van vendre més de 75.000 degustacions de vi i cava. Unes xifres que aquest any costaran d’igualar, ja que la pandèmia i les mesures sanitàries han obligat a redibuixar el festival tal i com estava concebut fins ara

Així doncs, en la seva catorzena edició, la primera postpandèmia, el Vijazz no podrà comptar amb la tradicional fira de vins que es feia a la Rambla Nostra Senyora, que serà substituïda per maridatges, tastos i degustacions durant els concerts i en diferents espais de la vila. Per exemple, el vi estarà present en una gran sala de tast que s’instal·larà a la platea del teatre del Casal Societat La Principal. En aquest espai s’hi podran fer tastos per a 50 persones i degustar vins i escumosos del Penedès, acompanyats de formatges, pernils, xocolates o fruites. Els vins seran presentats per destacats sommeliers que han preparat una selecció dels millors vins dels cellers participants en el Vijazz 2019 i també dels vins guanyadors del concurs Tastavins Penedès 2021.

Pel que fa als concerts, aquests seran amb aforament reduït i controlat, tant a l’escenari principal que s’ubicarà a la plaça Jaume I on cabran 400 persones, com a l’espai Elles i el Jazz del Claustre de Sant Francesc amb un aforament de 100 espectadors. Per donar l’oportunitat a tothom i evitar que hi hagi públic que es quedi sense entrades, els principals artistes que actuïn al Vijazz faran dues sessions, una de tarda i una altra de nit.

Per accedir als concerts cal adquirir una entrada a través de la pàgina web del festival que donarà dret a tenir una cadira, que estarà separada de les altres per un mínim d’1,5 metres. A més a més, entre cadires hi haurà una tauleta perquè els assistents als concerts puguin gaudir d’una copa de vi o cava durant l’actuació. D’aquesta manera, segons ha explicat el director artístic del Vijazz, Pere Pons, es crearà un àmbient semblant al dels millors clubs de jazz de món. Els seients no estaran enumerats i no hi haurà possibilitat de seguir els concerts a peu dret. La porta d’accés als espectacles que es facin a l’escenari de la plaça Jaume I estarà a la plaça de Santa i la sortida serà pel carrer Sant Bernat. Entre concert i concert es desallotjarà per complet la platea i s’higienitzaran les cadires i taules per la propera sessió que farà el mateix artista o grup.

La primera formació musical que actuarà en doble sessió a l’escenari Jaume I serà el gran trio Benavent-Di Geraldo-Pardo, que ho farà el divendres 2 de juliol a les 9 del vespre i a les 11 de la nit. Carles Benavent al baix, Jorge Pardo al saxo i Tino di Geraldo a la bateria són tres dels exponents més rellevants a l’hora de posar en comú el jazz, el flamenc i les sonoritats mediterrànies i han compartit escenaris amb mites com Miles Davis, Chick Corea o Paco de Lucía. El seu darrer disc, “Flamenco Leaks”, és fruit de més de dues dècades d’història d’aquest trio sense precedents en el nostre jazz.

El mateix escenari acollirà dissabte 3 de juliol, també en doble sessió a les 9 i a les 11 de la nit, Juan Perro, l’àlies de Santiago Auserón, una icona del pop espanyol amb Ràdio Futura, que s’ha convertit en un joglar del segle XXI. En el repertori de Juan Perro, el blues, el R&B, el rock, el soul i els estàndards jazzístics s’integren de manera natural amb la tradició afrollatina.

L’últim dia del Vijazz, el diumenge 4 de juliol serà el torn del millor jazz internacional. Guanyadora de 3 grammys i nominada en 4 ocasions més, Cécile McLorin Salvant oferirà la seva gran veu en dues sessions, a les 8 de vespre i a les 10 de la nit amb el duet Cécile McLorin Salvant & Sullivant Fortner. Una de les grans dames del jazz actual estarà acompanyada d’un pianista de gran sensibilitat en un dels concerts més esperats del mapa mundial dels festivals de jazz.

Espai Elles i el Jazz

Un altre dels espais icònics del festival, el Claustre de Sant Francesc de Vilafranca del Penedès, tornarà a acollir en aquesta catorzena edició del Vijazz el cicle ‘Elles i el Jazz’ que reuneix les millors propostes jazzístiques en clau femenina. Aquests concerts, que es podran escoltar amb la companyia d’una copa de cava, també seran en doble sessió, a les 8 del vespre i a les 10 de la nit. El divendres hi actuarà Gemma Abrié & Manel Camp, una de les veus primeres espases del nostre jazz; dissabte pujarà a l’escenari Elisabet Raspall Quartet, una de les jazzwoman més consolidades de l’escena catalana, i diumenge l’encarregada de tancar l’espai serà Irene Reig & The Bop Collective, una de les saxofonistes i compositores més destacades del moment.

Altres activitats

A banda dels actes centrals del Vijazz, el programa també s’engreixa amb les activitats paral·leles durant aquests quatre dies de festival. D’aquesta manera, diferents restaurants de la vila presentaran un menú especial, i alguns cellers del Penedès faran activitats i visites enoturístiques especials durant el cap de setmana.

Tot el programa al complet del Vijazz 2021 es pot consultar a través del web www.vijazzpenedès.cat. Des d’aquest mateix portal es poden adquirir les entrades per als concerts i els tastos.

Els caps de cartell

D’entre tots els noms que pujaran als escenaris del Vijazz, n’hi ha tres que destaquen per la seva gran trajectòria musical a tot l’Estat Espanyol i a escala mundial. Tots aquests artistes pujaran a l’escenari de la plaça Jaume I per oferir dues actuacions, una de tarda i a la nit, ja que a causa de les restriccions només podran entrar a cada passi 400 persones. Segons ha explicat el director del Vijazz, Pere Pons, es crearà durant aquestes sessions un caliu semblant als millors clubs de Jazz, amb taules i cadires perquè els espectadors puguin tenir una experiència única que els permeti escoltar jazz i degustar una copa de vi o cava amb la màxima comoditat.

BENAVENT-DI GERALDO-PARDO. Divendres 2 de juliol. 21.00 i 23:00 h

Carles Benavent al baix elèctric, Jorge Pardo als saxos i a la flauta i Tino di Geraldo a la bateria formen un dels trios més rellevants a l’hora de posar en comunió el jazz, el flamenc i les sonoritats mediterrànies fins a confegir un llenguatge propi amb una energia trepidant. El seu darrer disc, “Flamenco Leaks”, és fruit de més de dues dècades d’història d’un trio sense precedents dels músics més internacionals del nostre jazz.

JUAN PERRO. Dissabte 3 de juliol, 20:00 i 23:00 h

Juan Perro és l’alter ego de Santiago Auseròn, un mite del pop espanyol que va liderar durant vint-i-cinc anys la formació Ràdio Futura. En companyia dels músics Joan Vinyals, David Pastor, Gabriel Amargant, Isaac Coll i Pere Foved, que provenen del jazz, el blues i el rock, la seva proposta ha anat aprofundint en la síntesi de les tradicions afroamericanes i hispanes dins el terreny de l’experimentació sonora. L’emoció poètica, l’humor disposat en la invenció de cada tema, la pulsió del ball i la profunditat en la interpretació, han esdevingut trets distintius de la singularitat de la seva carismàtica personalitat.

CÉCILE MCLORIN SALVANT & SULLIVANT FORTNER. Diumenge 4 de juliol, 20:00 i 22:00

Aquest duet que formen la cantant Cecil McLorin Salvant i el pianista Sullivan Fortner és una de les joies de la corona d’aquest Vijazz amb les increïbles virtuts vocals d’aquesta guanyadora de 3 premis Grammy. Diuen els experts que tot i la seva joventut, està ja consagrada com una de les grans dames del jazz que ha aconseguit establir una complicitat absoluta amb el pianista Sullivan Fortner.

Tastos i Maridatges: el jazz que es beu

D’entre totes les conseqüències que ens deixa aquesta pandèmia també hi ha la de no poder gaudir de la fira de vins i passejar amunt i avall de la Rambla Nostra Senyora aturant-nos als estands per degustar els millors vins i caves del Penedès. Per això, l’alternativa passa aquest any per inscriure’s als tastos i maridatges que excepcionalment substituiran la fira del Vijazz. Durant cada dia del festival reconeguts sommeliers i importants cellers del territori s’aproparan fins a Vilafranca per ensenyar-nos els seus vins. L’espai central d’aquests maridatges serà la sala del Casal Societat, ubicat a la mateixa rambla on tenia lloc la fira.

Els sommeliers Xavi Viles, Ramon Roset i Ramon Francàs seran els encarregats de conduir els maridatges que combinaran els vins del Penedès amb formatges, ibèrics, xocolates i fruites d’Ametller Origen. A banda, hi haurà un tast de vins Jean Leon amb la directora del celler, Mireia Torres, i l’enòloga Roser Catasús que es farà el diumenge a dos quarts de vuit del vespre. Tambés es faran dos maridatges especials, un el diumenge a les sis de la tarda amb Meritxell Falgueras i protagonitzat per Ametller Origen amb la combinació dels seus propis vins i caves i els seus productes. L’altre maridatge especial serà el dissabte a dos quarts de vuit del vespre que combinarà formatges i ibèrics amb la varietat Xarel·lo DO Penedès.

Les sessions d’aquests maridatges les obrirà, el divendres 2 de juliol a les sis de la tarda, un tast especial de la DO Cava, amb escumosos d’alt nivell per descobrir les característiques del cava i quines són les millors opcions de menjar per acompanyar-los.

 

Pere Pons, Director artístic del Vijazz: 

“El Jazz fet a casa nostra té una salut excel·lent”

Pere Pons, és des de fa quatre anys el director artístic del Vijazz. És tot un referent del món del jazz català. Des del 2012 és director artístic del Jamboree Jazz Club, una de les sales de jazz més famoses de Barcelona, així com del San Miguel Mas i Mas Festival. Ha treballat com a periodista cultural en diversos mitjans de comunicació catalans, va fundar i dirigir la revista Jaç, del grup Enderrock, i ha estat president de l’Associació de Festivals de Jazz de Catalunya.

Com es presenta el primer Vijazz postpandèmia?

Amb moltes ganes. Tenim ganes de retrobar-nos i de reprendre el camí que vam deixar aturat l’any passat. Aquest serà un any diferent perquè no serà el Vijazz al qual estem acostumats, però esperem que l’any que ve hi puguem tornar amb normalitat. Aquest serà un any de prova, però molt contents i molt satisfets de poder tirar-lo endavant en un moment on encara hi ha restriccions per la pandèmia. Però amb el suport de l’ajuntament, el públic, els músics i la gent de l’Acadèmia Tastavins hem pogut fil a l’agulla i fer-lo possible.

Quin tipus de públic és el que s’acosta al Vijazz?

El Vijazz és una celebració d’una comarca concreta i, per tant, és un públic molt divers i heterogeni. Ve tota la gent que vol conèixer el Penedès i el vi que s’hi fa, que és una de les grans riqueses del territori. Però també tenim gent que són seguidors del jazz i que volen estar connectats amb la programació d’alt nivell que s’ha anat succeint en les diferents edicions.

És més complicat programar artistes per a un public tan divers?

Jo vaig agafar l’herència fa quatre anys i el llistó estava molt alt. El que procurem és que hi hagi qualitat i diversitat, sobretot. En ser un públic molt heterogeni has de buscar opcions que puguin acontentar a tothom, des del més expert fins a una persona que descobreix el jazz per primera vegada. El del Vijazz és un públic molt obert i del que es tracta és crear afició.

Com a director, quina és l’actuació que no ens podem perdre?

Aquest any les restriccions ens han empès a fer una aposta per l’escena nacional i fer valdre les propostes de casa nostra. Com que és una programació tan diversa i jo sóc molt eclèctic i no em tanco a res, et diria que cada proposta té la seva singularitat. Des de la Locomotora Negra amb el seu jazz més tradicional i clàssic, a la fusió flamenca dels  Benavent-Di Geraldo-Pardo i la proposta d’en Juan Perro, fins al jazz més íntim de Cécile McLorin Salvant. N’hi ha per a tots els gustos i per a totes les generacions i el que ho lliga tot és la qualitat i la diversitat.

Per tant, amb aquest cartell tant eclèctic podem dir que el Jazz a casa nostra gaudeix de bona salut.

I tant! El jazz a casa nostra té una salut excel·lent. El que no té tan bona salut són els mitjans de comunicació que no en parlen, i els festivals que no en programen. Aquests sí que pateixen una salut dubtosa perquè si aquesta escena tingués l’altaveu que es mereix estaríem en una altra lliga. Això ho han constatat països com França, Itàlia, Alemanya o Suècia que han donat un valor propi al jazz i a la música que es crea a casa seva i això els ha donat una carta de presentació al món. Nosaltres tenim el mateix nivell, però falta que ens ho creiem i els donem la rellevància que es mereixen.

I per què diries que els mitjans d’aquí no s’ho creuen?

Perquè hi ha una mancança cultural i d’interès. Mira, jo sóc periodista, fa trenta-cinc anys que exerceixo aquest ofici i és una lluita constant amb els caps aconseguir donar veu al jazz que es fa a casa nostra. En aquest país encara tenim un dèficit per valorar el què és la cultura. I això ho hem de guanyar a través de l’educació, del coneixement o de la curiositat. Encara estem molt sotmesos al que ens imposa el sistema i la indústria, sense tenir un criteri propi.

FER UN COMENTARI