Les classes per alguns estudiants són un turment. Especialment si els demano que obrin el llibre de text i llegeixin en veu alta. Quan els ho faig fer, alguns s’hi neguen o comencen a distorsionar la classe. Altres s’esforcen a llegir però acaben frustrats i enfadats pel mal tràngol que els he fet passar. Han comès un munt d’errors. Aquests nois i noies pateixen dislèxia, un trastorn específic de l’aprenentatge encara ocult. Són els estudiants que per molt que llegeixin no acaben d’entendre el que diu el text, que sempre dediquen tres vegades més de temps a fer els deures o que són etiquetats com aquells que sempre estan als núvols i no entenen res.
La dislèxia és un trastorn d’aprenentatge causat per disfuncions en les connexions de les àrees visuals, verbals i visuocognitives, la qual cosa provoca dificultats en l’aprenentatge de la lectura, l’escriptura i el càlcul. Els estudis ens diuen que entre el 5 i el 15% dels estudiants de tot el món pateix aquest trastorn i que en seguiran patint les conseqüències durant tota la vida. Així i tot, ho viuran d’una manera més negativa durant la seva estada a l’escola, ja que obtindran baix rendiment acadèmic, acumularan problemes de relació i un munt de trastorns emocionals associats. Segons diversos estudis, la dislèxia i el TDAH, el trastorn de dèficit d’atenció, estan estretament vinculats, ja que es calcula que entre el 25 i el 45% dels alumnes amb TDAH també presenten dislèxia, la qual cosa ens obre reflexions interessants: Molts dels problemes conductuals són pel TDAH o pels efectes emocionals que provoca la dislèxia?
El problema potser també els tenim els docents. Ens basem en excés en l’aprenentatge memorístic i treballem poc l’aprenentatge associatiu, cooperatiu, per descobriment o l’experiencial, i en fer-ho perdem estudiants pel camí. Deixem de posar el focus en l’alumne dient que si no ho fa, és perquè no s’esforça prou i fem que aquells estudiants que els costa aprendre llegint ho facin també d’una altra manera. L’objectiu de l’educació és treure el màxim possible de cada estudiant? Doncs intentem-ho.