La fuga de talent jove llasta l’economia del Penedès

0
1013

Les quatre comarques de la vegueria Penedès (Alt Penedès, Baix Penedès, Garraf i Anoia) tenen el problema que molts joves marxen a estudiar fora del Penedès i ja no tornen. Una fuga de talent que repercuteix directament en l’economia del territori ja que es perd competitivitat, hi ha poca emprenedoria empresarial i, al capdavall, les rendes familiars acaben sent menors del que haurien de ser.

Dimecres es va presentar a l’edifici de l’Enològica un projecte impulsat per la Fundació Pro Penedès i l’Ajuntament de Vilafranca que vol millorar la formació professional i els estudis post-obligatoris al conjunt de les quatre comarques. L’enquesta realitzada a cinc instituts mostra com un terç de l’alumnat penedesenc cursa els seus estudis d’FP fora del Penedès, fet que sovint acaba repercutint en el fet que fan les pràctiques fora i ja no tornen.

Actualment hi ha 4.567 penedesencs que estudien FP al Penedès i n’hi ha 2.556 que ho fan a altres comarques. El 60% del Garraf, el 50% del Baix Penedès i el 45% de l’Alt Penedès trien com a primera opció fer-ho a la pròpia comarca; la segona opció preferida és sempre Barcelona, i tan sols en quarta i cinquena opció es tria alguna comarca veïna del Penedès.

La mobilitat és clau

Per a Jordi Cuyàs, coordinador del Pla Estratègic del Penedès, “la mobilitat és clau”, i hi ha més facilitats per anar en transport públic a Barcelona que fer-ho a l’interior de les quatre comarques del Penedès. Una bona mesura seria adequar els horaris dels autobusos a l’hora d’entrar i sortir dels centres educatius, matí i tarda.

L’estudi que s’ha fet detecta que al conjunt del Penedès hi ha 38 centres formatius amb una oferta diversificada de 50 especialitats i 112 cicles formatius (60 de grau mig i 52 de grau superior). Un dels reptes és fer encaixar la formació que es dona amb la demanda empresarial.

Entre les propostes que formula el pla hi ha fer un projecte pilot de gestió de la mobilitat al voltant de la formació a tot el Penedès durant un any; fer una bona orientació a l’alumnat; i crear un lloc web que aplegui tota l’oferta formativa, la ubicació, demanda laboral, etc.

FER UN COMENTARI