La plataforma d’afectats pel PIINA, la CUP i Som VNG desenterren la reivindicació

0
657
Enver Aznar (Som VNG), Marta Domènech (Plataforma d’afectats pel PIINA) i Jaume Marsé (CUP).

El mes d’octubre de l’any passat, el ple de l’Ajuntament de Vilanova va aprovar per unanimitat les conclusions de la comissió d’investigació que al llarg d’un any i mig s’havia estat reunint per avaluar els motius pels quals l’enrajolat del Projecte d’Intervenció Integral del Nucli Antic (PINA) s’havia malmès al cap de poc d’estar fet, malgrat la inversió multimilionària que s’hi havia fet. El ple també va aprovar encarregar amb urgència un peritatge extern per esbrinar si el canvi d’ús a què va estar sotmès el paviment quan CiU va entrar a govern el 2011 pot ser la causa del ràpid deteriorament. I fins i tot es va aprovar, també per unanimitat, la reprovació del govern de l’Ajuntament per haver canviat de pas de l’illa de vianants, prioritzant els vehicles per davant dels vianants.

Enrajolat en mal estat davant del pont del Nin, a la plaça Llarga.

Ara, un cop passats cinc mesos d’aquell plenari, els grups municipals de la CUP i de Som VNG (a l’oposició) i la Plataforma d’afectats pel PIINA, consideren que l’Ajuntament de Vilanova està acomplint l’acord plenari al ralentí, perquè l’informe pericial que ha de confirmar les conclusions a què va arribar la comissió d’investigació no arribin fins passades les eleccions municipals. I els tres col·lectius creuen que el tema és prou important per formar part del debat electoral.

Pacificació desmantellada

Marta Domènech, de la plataforma, recorda que quan CiU va recuperar el govern municipal el 2011, “van desmantellar la inversió milionària” de pavimentar amb plataforma única el centre de la ciutat i donar prioritat als vianants: es van treure les pilones d’entrada a l’illa de vianants, es van retirar les càmeres i es va canviar el sentit de circulació dels carrers per facilitar l’entrada de vehicles”. Domènech denuncia que en cinc mesos s’ha fet ben poc per revertir-ho, malgrat que “hi ha mesures de pacificació del trànsit que requereixen molt poca inversió”. I l’acord de ple deia que calia recuperar la pacificació “de forma urgent”.

El regidor de Som VNG Enver Aznar afirma que la comissió d’investigació ja va actuar amb lentitud “perquè el PDeCAT tenia una actitud d’intentar silenciar-ho”, i no admet els arguments donats pel regidor de Via Pública, Joan Giribet, segons el qual la urbanització s’hauria “fet malament i era culpa de les constructores, que ja no hi són”. Si es van fer malament, es pregunta per què ni se’ls va obrir cap expedient i se’ls van tornar les fiances. Pels tres col·lectius, és evident que l’enrajolat es va fer per suportar el pes dels vianants i, esporàdicament, el de vehicles (veïnals, de càrrega/descàrrega), però no el pas continuat de cotxes, furgons i també l’estacionament, “que hi és tolerat per la Policia”, afirma Domènech, atribuint directament la responsabilitat a la regidora Glòria García.

Per la seva part, el regidor de la CUP Jaume Marsé lamenta el “canvi d’actitud d’ERC”, que primer estava “totalment a favor de la reprovació i quan va entrar al govern, va fer un gir de 180º”.

Corrua de furgonetes circulant i alguna d’aparcada al carrer Sant Antoni, a la zona de plataforma única de vianants.

Amb cotxes i sense vorera

La portaveu de la plataforma es pregunta qui pagarà el paviment malmès (que en el seu moment va finançar parcialment el veïnat); afirma que l’Ajuntament s’ha “carregat els drets dels vianants” en haver tret les voreres i haver convertit el trànsit de vianants en una situació perillosa; i assegura que s’ha condemnat el nucli antic a no desenvolupar-se econòmicament, atès que “si no hi pots passejar, com pots tenir un aparador si la gent corre el risc que l’atropellin”.

Finalment, Enver Aznar opina que el “nyap” que s’ha fet al centre de la ciutat es deu a la “incompetència política” dels qui governen l’Ajuntament de Vilanova i que els canvis es van fer “per respondre als interessos de quatre negociants”, en detriment de la resta de la ciutadania.

FER UN COMENTARI