Les vendes de Corpinnat cauen un 22% el 2020

0
540

La marca col·lectiva Corpinnat ha presentat aquest dilluns, per primera vegada des que es va constituir ara fa tres anys, l’informe econòmic i social. Els presidents de Corpinnat, Xavier Gramona i Ton Mata, han indicat que en ser el sector de la restauració un dels principals canals de venda de la marca, el tancament i les restriccions que va patir aquest sector al llarg del 2020 expliquen en bona part la caiguda del 22% de les vendes i del 19% de la facturació. L’any passat els deu cellers que formen part de la marca col·lectiva vancomercialitzar 1,7 milions d’ampolles, un 22% menys que el 2019, i van facturar en total 16,8 milions d’euros, un 19% menys que l’any anterior.

L’exportació dels escumosos de la marca col·lectiva representa un 19.8% del total de la producció, sent els Estats Units, Alemanya, Andorra, Japó, Regne Unit, Canadà, Suècia, Suïssa, Finlàndia i Dinamarca. Els cellers de Corpinnat tenen al mercat 62 referències de vi escumós i el preu mitjà orientatiu de venda al públic de l’ampolla se situa al voltant dels 17 euros. En aquest sentit, Xavier Gramona ha posat de relleu la importància d’haver-se fet un lloc al mercat internacional venent ampolles d’aquest preu: “Corpinnat fa que la xifra de presència internacional tingui un cert pes, ja que, fins fa uns anys portar un escumós d’un cert preu mitjà era molt complicat”, ha indicat. Des de la marca col·lectiva es destaca el fet que s’hagi posicionat l’escumós “de manera molt més clara al costat de grans escumosos del món, entrant dins dels top”.

Detonants del canvi

Tant Gramona com Mata han subratllat que, més enllà de les dades, Corpinnat ha estat motor de canvi dins el sector: “la nostra marca col·lectiva ha estat un detonant per a la transformació del sector dels escumosos. Per primera vegada en 30 anys els elaboradors han fet una proposta de zonificació i tant des de la DO Penedès com des de la DO Cava s’estan impulsant canvis importants que celebrem”, han assenyalat.

Respecte a la relació amb aquestes dues denominacions d’origen, els dos presidents de Corpinnat insisteixen en reafirmar els seus valors i mantenir-se ferms en l’assoliment dels seus objectius: “seguim pensant que el sector s’ha d’organitzar de la millor manera possible i sempre estem oberts a parlar amb tothom. Ara bé, nosaltres ens mantenim ferms a la nostra filosofia i als nostres valors irrenunciables d’exigència i excel·lència” i posen com exemple el requeriment de la vinificació al 100% a la propietat com a requisit inamovible.

Actualment els deu cellers que formen part de Corpinnat (Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca, Torelló, Huguet-Can Feixes, Júlia Bernet, Mas Candí i Can Descregut) compten amb 604 hectàrees de vinya pròpies, 228 hectàrees de vinya de tercers o arrendada, 52 viticultors proveïdors, 223 treballadors i treballadores entre tots els cellers i 15 centres de treball.

Territori i qualitat

Tots els cellers que integren Corpinnat han de tenir vinyes pròpies, ecològiques i collides a mà. En cas que comprin raïm ecològic, ho han de fer a pagesos de la zona Corpinnat i han de garantir-los un contracte mínim de 3 anys a un preu mínim (0,70 euros/kg per al 2021). Respecte a les varietats, un 90% han de ser històriques (macabeu, xarel·lo, parellada, malvasia (subirat parent), garnatxa negra, monestrell, sumoll i xarel·lo vermell). Pel que fa a la vinificació, s’ha de fer totalment a la propia finca i no es pot comprar ni vi, ni most ni ampolles en punta, les ampolles. La criança és llarga, com a mínim de 18 mesos i, segons han indicat els representants de la marca col·lectiva, el pes més important (63%) el tenen els escumosos d’entre 30 i 60 mesos. “Aquest és un valor molt important per Corpinnat, perquè ens ofereix la possibilitat d’explicar el nostre territori a través de les llargues criances d’escumosos”, ha manifestat Ton Mata.

Pel que fa a la incorporació de nous membres, s’indica que hi ha cellers que s’han mostrat interessats en formar-ne part, però només s’obre la porta un cop a l’any i havent superat prèviament totes les auditories per acreditar que se segueixen tots els requeriments necessaris.

Nou festival gastronòmic

L’acte de presentació de les dades econòmiques de Corpinnat ha servit també per presentar una nova iniciativa que impulsen conjuntament els deu cellers que en formen part. Es tracta d’un festival gastronòmic que tindrà lloc entre el 15 de juny i el 15 d’agost i que consistirà a obrir les portes dels cellers per acollir una vuitantena d’àpats amb restaurants de proximitat i xefs de reconegut prestigi. L’acció pretén acompanyar el sector de la restauració en el procés de recuperació de la crisi derivada per la pandèmia i fer valdre la riquesa i diversitat gastronòmica del país.

FER UN COMENTARI