Pro Vegueria Penedès es fixa ara en la salut i reclama que es desplegui la Regió Sanitària Penedès

0
273
Nova Unitat de Diàlisi a l’Hospital Comarcal Alt Penedès.

L’associació Pro Vegueria Penedès presentarà una moció a tots els plens municipals i comarcals per exigir el desplegament integral i la dotació de serveis de la Regió Sanitària Penedès per aquest 2026, així com l’elaboració d’un pla de xoc contra les llistes d’espera i la millora del transport sanitari.

Des de Pro Vegueria s’insisteix que, malgrat que la Regió Sanitària Penedès va ser creada formalment l’any 2023, el seu desplegament estructural i funcional és incomplet, mantenint la ciutadania vinculada a nodes de gestió i centres de referència de Barcelona o Tarragona. Per reclamar la urgència de l’actuació, l’associació posa sobre la taula les dades actualitzades d’IDESCAT, segons les quals l’1 de gener de 2025 la població de la vegueria Penedès supera els 515.000 habitants “una xifra superior a la de regions sanitàries plenament operatives com la de Lleida o les Terres de l’Ebre”. A més, hi afegeixen la previsió d’envelliment progressiu de la població (amb més de 166.000 habitants majors de 65 anys el 2041) que farà augmentar la pressió sobre el sistema sanitari.

A aquestes dades, Pro Vegueria Penedès hi afegeix l’augment “disparat” dels temps d’espera per a proves i intervencions al Penedès que fan que, segons denuncien, en molts casos es superin les garanties legals de terminis, especialment en operacions de genoll, malucs i cataractes.

Per tot plegat, l’associació impulsa una moció amb vuit reivindicacions clau per aconseguir una sanitat autònoma i de qualitat. En primer lloc, exigeix el desplegament immediat i efectiu de tota l’estructura administrativa de la Regió Sanitària Penedès; en segon terme, reclama que s’elabori amb caràcter d’urgència un Pla de Salut i un Pla Estratègic de la Regió Sanitària Penedès. Alhora, la moció demana que es defineixin clarament les funcions dels diferents hospitals comarcals de referència (Hospital Comarcal de l’Alt Penedès, Hospital del Vendrell, Hospitals del Garraf i Hospital d’Igualada) i que es garanteixi una cartera de serveis mèdics integrals, oferint totes les especialitats d’alta complexitat dins de la mateixa Regió. Per fer front a les llistes d’espera, la moció sol·licita que s’elabori un Pla de Xoc i que es reestructuri també el transport sanitari i el transport públic vinculat a la salut. En paral·lel, es reclama finançament extraordinari basat en les dades de la població real de 2025 i que es constitueixi, finalment, una Comissió de Seguiment del Desplegament de la Regió Sanitària Penedès, amb representació del món local, representants dels treballadors, societat civil i l’associació Pro Vegueria Penedès.

La Regió Sanitària Penedès va ser creada, com s’ha apuntat, l’any 2023 i té la seu a Igualada. L’octubre de 2024 el Govern de la Generalitat va nomenar Alba Brugués com a gerent de la Regió i directora dels serveis territorials de Salut.

FER UN COMENTARI