Sis cellers del Penedès, Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Torelló i Sabaté i Coca, s’han unit per impulsar una marca europea col·lectiva amb l’objectiu de prestigiar els vins escumosos de qualitat que s’elaboren al territori i posicionar-los en el si d’un mercat on imperen els productes low cost.
Sota el nom de Corpinnat, que significat “nascut al cor del Penedès”, els impulsors del projecte han fixat uns requisits de “màxima exigència” per garantir la qualitat. Conrear la vinya de forma ecològica, veremar manualment, utilitzar fins a un 90% de varietats històriques, vinificar íntegrament a la propietat i elaborar escumosos de criances superiors als 18 mesos són els principals requisits que contempla la normativa, que també estableix un preu mínim per la compra del raïm de 0,70 cèntims el quilo (actualment la mitja és de 0,40). Una exigència que pretén dignificar la feina del viticultor.
La nova marca està oberta a tots els elaboradors de vi escumós que compleixin aquests requisits i que s’ubiquin dins la delimitació territorial Corpinnat, que abraça la depressió prelitoral del Penedès i les serres adjacents. Una zona on, per raons geològiques, climàtiques i socials, històricament s’ha concentrat la majoria de la producció de cava i altres escumosos de mètode tradicional. En total, s’hi engloben 46 municipis i 22.970 hectàrees de vinyes en un àmbit similar a la DO Penedès, però que exclou el Garraf i part del Baix Penedès. “En el món del vi no es pot concebre el concepte de qualitat sense lligar-ho a un territori”, destaca el copresident de la nova Associació de Viticultors i Elaboradors Corpinnat (AVEC) Xavier Gramona, que subratlla que l’àrea geogràfica delimitada per la marca Corpinnat “és possiblement l’única zona del món amb varietats històriques que fa més de 100 anys que elaboren escumosos”.
Està previst que les primeres ampolles amb la marca Corpinnat surtin al mercat a primers d’octubre. Preguntat pel preu mínim al qual s’hauran de comercialitzar, Gramona recorda que l’AVEC no té competències per fixar un import de sortida, però admet que els requisits de qualitat exigits busquen, de retruc, revaloritzar el producte “amb un preu prou elevat perquè el consumidor pugui entendre que es tracta d’un escumós de màxima qualitat”.
Amb vocació integradora
Es dona la circumstància que el projecte Corpinnat arriba quatre anys després que la DO Penedès impulsés la marca “Clàssic Penedès”, en la qual s’hi van acollir cellers que elaboraven escumosos de qualitat i que es volien desmarcar de la DO Cava pels baixos preus que predominen i per la impossibilitat d’indicar a l’etiqueta la zona d’origen Penedès. En paral·lel, fa dos anys la DO Cava també va crear el distintiu “Cava de Paratge Qualificat”, per establir uns requisits de màxim nivell que permetessin singularitzar els seus caves premmium.
Sobre aquesta qüestió, l’AVEC, ha defensat que Corpinnat neix amb vocació de ser una iniciativa integrador. De fet, la voluntat és que s’hi sumin tots els cellers que compleixin amb els requisits de territori i de qualitat, independentment si estan emparats sota la DO Cava, la DO Penedès o en cap de les dues.
La nova marca es va presentar dimarts al Centre d’Interpretació del Cava de Sant Sadurní davant d’una setantena d’empreses penedesenques elaboradores d’escumosos. Els sis cavistes impulsors del projecte confien que en els propers mesos més cellers els acompanyin en aquest nou viatge.