El sector de l’automoció ha patit un any molt dur. Des del confinament total d’ara fa quasi un any, les vendes de vehicles han patit una davallada molt important, i aquest és un sector econòmicament molt important al territori. Per altra banda, la pandèmia ha afectat també la mobilitat. En aquest especial dedicat al món del motor, exposem algunes de les novetats més importants que presenten les principals marques d’automoció, amb especial rellevància pels vehicles hídrids, els que combinen benzina i algun tipus de recàrrega elèctrica. També s’hi parla de llocs de recàrrega, de motos, la Fórmula, la importància del manteniment del vehicle, els punts negres de les carreteres, etc.

1. Kia anuncia una ofensiva de 9 cotxes elèctrics totalment nous

Kia Niro.

El vehicle elèctric és el futur de l’automoció i n’és també el present. I Kia no en vol quedar al marge. Després de presentar fa uns dies el nou logotip, amb un disseny que destaca per la sobrietat i per la modernitat, la marca d’origen sud-coreà ha anunciat una ofensiva de nou cotxes elèctrics totalment nous i per a tots els gustos, des d’utilitaris fins a un gran tot terreny, que s’aniran posant a la venda progressivament entre el 2021 i el 2025. El primer d’ells serà el Kia CV, un crossover de nou disseny i zero emissions que es començarà a comercialitzar aquest mateix any i que serà el primer que lluirà la nova imatge de Kia.

En un desplegament sense precedents, Kia oferirà tota una àmplia gamma d’elèctrics que aniran des d’un microcotxe fins a un SUV gran, passant per models utilitaris, compactes, diversos SUV, el que sembla un monovolum o furgoneta amb aires esportius (tant en versió comercial per a repartiment de paqueteria com en format monovolum) i també un gran tot terreny d’altes prestacions fora de l’asfalt. Tots els seus vehicles elèctrics s’articularan sobre la plataforma e-GMP del grup Kia. El primer model que es posi a la venda a finals de 2021, l’EV1, tindrà una autonomia per damunt dels 500 km i una càrrega ultraràpida per inducció d’aproximadament 20 minuts.

En definitiva, Kia reforça la seva aposta per l’electrificació amb un ambiciós pla amb el qual pretén ser la firma referència dels vehicles d’un futur que ja ha arribat, i que promet revolucionar la nostra manera d’entendre l’automoció. Més informació als concessionaris de Vilafranca i de Vilanova.

2. Punts negres a la vegueria

Cada any, unes 250 persones moren en accidents de trànsit a les carreteres catalanes. A la nostra vegueria, la mitjana anual se situa entre vint i trenta, amb més de 1.500 accidents –i 2.000 víctimes–, la majoria en indrets conflictius, coneguts com a punts negres. En aquest mapa hi ha un recull dels trams més perillosos de la vegueria, segons el recull de dades del RACC i el Servei Català de Trànsit, a partir dels estudis d’EuroRAP.

3. Audi Q3 Sportback, el potencial d’un SUV amb disseny esportiu, ara endollable

Albert Vallverdú, director comercial d’Audi Vilamobil.

Quan parlem d’híbrids endollables o de vehicles 100% elèctrics d’Audi, parlem de present o de futur?

Parlem de present. Aquest any tindrem pràcticament tota la gamma d’Audi en versió híbrida endollable. I abans d’acabar l’any tindrem cinc models 100% elèctrics que són l’e-tron, l’etron Sportback, GT e-tron, Q4 e-tron i Q4 e-tron Sportback. Audi ha fet un pas decidit cap a l’electrificació i ara mateix ja s’acaba de presentar el GT e-tron, un esportiu 100% elèctric amb 487 km d’autonomia i altes prestacions, com una acceleració de 0 a 100 km de 3,3 segons. Per primera vegada la marca dotarà d’un vehicle 100% elèctric en la seva gamma esportiva RS.

En què consisteix la tecnologia híbrida endollable?

Un vehicle híbrid d’Audi conjunta un motor de gasolina amb un motor elèctric, que és ideal sobretot per la ciutat per reduir el consum i les emissions de CO2. Audi els equipa amb una bateria que ens permet fer 51 km totalment en mode elèctric, si la carreguem al 100% de la seva capacitat. Tot el conjunt ens dona una potència de 245 cv (180 kw) i un par motor de 400 Nm. Pura esportivitat elèctrica.

Parlem del Q3 Sportback.

El Q3 Sportback va néixer per ser líder de vendes. Audi ha sabut combinar tot el potencial d’un SUV amb una esportivitat de disseny que no deixa indiferent a ningú. Amb la mateixa capacitat de maleter i habitabilitat a l’interior.

On puc carregar el Q3 Sb TFSIe?

La càrrega principal és la que fem a casa de nit. El Q3 TFSIe disposa d’un carregador que podem connectar a qualsevol endoll que tinguem a la nostra plaça de pàrquing. La bateria es carrega en 3 – 4 hores i ens donarà una autonomia 100% elèctrica de 51 km.

I quan s’acaba aquesta càrrega…

…automàticament entra en mode híbrid. Un híbrid funciona només amb mode 100% elèctric a menys de 60 km/h i durant un temps màxim entre un i dos minuts. El fet que els nostres Audi siguin endollables fa que quan circulem amb mode elèctric, la velocitat màxima sigui de 140 km/h i en puguem gaudir durant 51 km, amb un estalvi en consum i en emissions de CO2. Us convidem a venir a descobrir-lo i a provar-lo a les nostres instal·lacions d’Audi Vilamobil a Vilafranca o a Vilanova i la Geltrú.

4. El manteniment del vehicle: la clau per allargar-li la vida

Un dels errors més freqüents, bàsics i fàcils de solucionar que poden causar avaries o un desgast elevat de combustible és no fer un manteniment correcte del vehicle. Si, en canvi, es fan revisions de manera periòdica i s’aplica un bon manteniment, el vehicle durarà més anys en bon estat i es podran evitar grans reparacions i molts ensurts al moment de passar (o no) la ITV.

És molt important que es faci una visita al taller mecànic de confiança amb freqüència perquè facin una revisió general del vehicle, i també fer-li els canvis d’oli i revisar la pressió dels pneumàtics. Tenir controlada la pressió dels pneumàtics és essencial no només per evitar que el pneumàtic es desgasti abans d’hora (si la pressió no és adequada la goma es pot malmetre) sinó també per estalviar combustible: revisant la pressió dels pneumàtics un cop al mes es garanteix un consum més reduït de combustible, cosa que implicarà menys despesa econòmica i, sobretot, molta menys contaminació.

Els tallers mecànics recomanen que se segueixin sempre les indicacions dels fabricants, ja que cada model té les seves particularitats. Seran els fabricants els qui indiquin cada quants quilòmetres s’han de mirar segons quines característiques, situacions i peces. La revisió als tallers es recomana fer-la un o dos cops cada any, i també per preparar el vehicle per la ITV, ja que pot ser que s’hagi escapat algun detall i així es podrà evitar que saltin les alarmes en el moment menys indicat.

Pel què fa al líquid de frens el més adequat seria canviar-lo, com a molt, cada dos anys. D’aquesta manera el vehicle no forçarà les pastilles de frens i es mantindran en un estat bo i segur.

A més, es recomana també dur el cotxe al taller abans d’utilitzar-lo per fer un viatge llarg, ja que els mecànics podran fer una repassada de l’oli i pneumàtics però també de detalls que poden passar desapercebuts als conductors, com la suspensió del cotxe o l’estat dels frens.

5. 4xe, la gamma d’híbrids endollables de Jeep

El Compass 4xe i el Renegade 4xe, dos híbrids endollables fidels a la vocació de Jeep amb la línia tot terreny.

Jeep reinventa la tracció a les quatre rodes combinant la seva característica capacitat de 4×4 amb un potent motor elèctric. El consum de combustible i les emissions es redueixen i es milloren els nivells de seguretat, de rendiment i de capacitat. La gamma d’híbrids endollables de Jeep 4xe, que segueix sent fidel a la seva vocació tot terreny, està formada pel Renegade (amb els models Limited, Trailhawk i S), el Compass (amb els models Sport, Longitude, Night Eagle i Limited) i el Wranger (Sport, Sahara i Rubicon).

El 4xe de Jeep és ideal per conduir diàriament per la ciutat, ja que en mode elèctric permet circular amb zero emissions i amb una autonomia mitjana de 50 km.

Fàcil de carregar

Carregar la bateria dels nous Jeep 4xe híbrids endollables és fàcil, intuïtiu i còmode, gràcies a les solucions de càrrega de plena disponibilitat: es recarrega mentre es condueix, com en els vehicles híbrids estàndards, però també mitjançant l’endoll, a casa o en un punt de recàrrega públic. Una de les característiques dels Jeep 4xe és que la seva bateria sempre es va recarregant alhora que es condueixen gràcies a noves funcions com eCoasting i eBraking. A més, amb els nous serveis i les funcions especials, poden recarregar fàcilment la bateria en qualsevol punt de càrrega europeu, de manera que la mobilitat mai sigui un problema.

El nou Jeep 4xe híbrid endollable incorpora una innovadora tecnologia que permet estar connectat i interactuar amb el vehicle en tot moment, així com planificar la càrrega des de qualsevol lloc.

Més informació, a Vehicles Daytona, a l’avinguda de Tarragona, núm. 92, de Vilafranca; i a la ronda Europa, 62, de Vilanova.

6. Les vendes de motos cauen “només” el 9,2%

El mercat de les dues rodes a l’Estat espanyol és un mercat madur. Ho demostren les xifres de vendes de 2020, que, malgrat la pandèmia, han estat dolentes però no tan doloroses, per exemple, com les de l’automoció. Així, la caiguda de vendes va ser del 9,2%, és a dir, de tan sols un dígit, si tenim en compte que les portes de les botigues van romandre tancades en un percentatge de temps similar.

Aquest esmentat 9,2% equival a 176.691 motos, de les quals 155.298 corresponen a motocicletes (-11,6%) i…, atenció!, 21.393 van ser ciclomotors, pràcticament l’únic segment de l’automoció que va créixer en vendes, en un 12,1%. I és que les motos de baixa cilindrada s’han convertit en una alternativa de mobilitat molt important. Com també està agafant cada vegada més quota de mercat la moto elèctrica, que l’any passat va augmentar un 17% les seves vendes, fins a les 14.910 matriculacions, i arriba a una quota de mercat del 14% del total dels vehicles lleugers.

Entre els models més venuts a l’Estat el 2020 cal destacar que al top-10 hi ha vuit escúters de 125 de cilindrada, i que al cinquè lloc ja se n’hi troba un d’elèctric. La primera moto de potència superior no arriba fins al novè lloc, la Kawasaki Z900.

A Catalunya, la caiguda de vendes l’any passat va ser tan sols del 5% i assoleix una quota de mercat del 26%.

7. El 80% dels híbrids no endollables venuts a Tarragona són Toyota o Lexus

Toyota C-HR Electric Hybrid.

A la província de Tarragona les xifres de matriculacions de vehicles durant el 2020 ens deixen un dels titulars més positius de l’any: els compradors que han renovat o estrenat cotxe confirmen la tendència creixent d’interès pels vehicles menys contaminants. Se’n van vendre més de 2.000, una xifra històrica. Això suposa que un de cada cinc cotxes matriculats duien l’etiqueta ECO o 0 de la DGT. Els elèctrics purs, amb el 2% de matriculacions, no gaudeixen d’una gran popularitat. Per això, entre les opcions alternatives a la gasolina o el dièsel, n’hi ha una que triomfa amb diferència: l’híbrid elèctric no endollable.

Efectivament, el 40% dels conductors “sostenibles” s’han decantat per la tecnologia dels híbrids sense endolls, i és ja la tercera opció de compra, només per darrere de la gasolina i el dièsel. L’híbrid no endollable disposa de dos motors: un de combustió eficient i de baixes emissions, i l’altre, un potent motor elèctric que s’alimenta de forma automàtica amb l’energia generada durant la conducció. I és precisament aquesta característica la que més atreu els conductors. Aquesta opció permet circular en tres modalitats: 100% elèctric, combinat o en combustió.

La marca nipona Toyota és qui lidera des de fa més de vint anys aquest segment de l’automoció, juntament amb la seva marca prèmium, Lexus. Les xifres de 2020 a Tarragona indiquen que, de cada deu cotxes híbrids elèctrics no endollables, set són Toyota i un és un Lexus. Entre els models que encapçalen el rànquing destaca el Toyota C-HR, seguit de prop pel RAV4 i el Corolla. I a Lexus, els preferits són l’UX 250h i l’NX 300h. Tots els híbrids elèctrics d’aquestes marques tenen etiqueta ECO i un consum de carburant molt baix. No estan sotmesos a restriccions de mobilitat per alta contaminació i poden circular a les zones de baixes emissions que, tard o d’hora, arribaran també a ciutats com Tarragona.

Ara bé, l’horitzó real de la mobilitat sostenible ja no es troba en els elèctrics convencionals, sinó en els vehicles d’hidrogen. Un gran pas que Toyota ja va fer fa temps i que ha materialitzat, entre altres iniciatives, amb el Toyota Mirai. Tanmateix, en l’actualitat, sembla que els híbrids elèctrics predominen.

El concessionari Toyota de referència al Baix Penedès és Autoforum Vendrell, però també disposa d’instal·lacions a Tarragona, Reus, Tortosa i Valls.

8. Land Rover electrifica tota la seva gamma de vehicles

Defender PHEV.

El Range Rover Evoque i el Land Rover Discovery Sport ja estan disponibles en les seves versions híbrides endollables, combinant un motor de tres cilindres de gasolina i un motor elèctric a l’eix posterior. Pocs cilindres però molta potència, perquè el conjunt dona ni més ni menys que 309 CV. El Land Rover Discovery Sport té una autonomia en sistema elèctric de 62 quilòmetres, i l’Evoque, de 66 quilòmetres, amb consums mitjans d’1,6 i 1,4 litres, respectivament.

Com en tots els híbrids endollables, aquests SUV també recarreguen la seva bateria durant la marxa, durant les desacceleracions i les frenades. El sistema de frenada és de tipus electrònic, i combina la frenada mitjançant el sistema regeneratiu i la convencional de fricció.

Evoque PHEV.

Pel que fa a la variant híbrida del Range Rover Velar, combina un motor de gasolina de 2.0 litres i 300 CV de potència amb un d’elèctric de 105 kW (142 CV) per obtenir una potència total de 404 CV i un par màxim de 640 Nm. Aquest model d’altes prestacions accelera de 0 a 100 km/h en 4,5 segons, pot recórrer 53 km en manera elèctrica i la càrrega de la bateria porta 1h 40’ en un wallbox domèstic de 7 kW de potència.

D’altra banda, el nou Defender PHEV té una autonomia de 43 km i permet avançar en reductora en mode elèctric. La versió híbrida endollable es diu P400e, només estarà disponible amb carrosseria llarga (en cinc o sis places) i el seu sistema híbrid està compost per un motor de gasolina 2.0 de quatre cilindres i 300 CV i un motor elèctric de 105 kW alimentat per una bateria de 19,2 kWh.

Tots dos permeten oferir una potència conjunta de 404 CV. L’autonomia en elèctric és de 43 km, amb la particularitat que pot usar-se també de manera 100% elèctrica fora de carretera i fins i tot amb reductora. Aquest cotxe té un consum homologat de 3,3 litres als 100 km i unes emissions de CO2 de 74 g/km. Pel que fa a les prestacions, el Defender P400e és capaç de passar de 0 a 100 km/h en 5,6 segons i té una velocitat màxima de 209 km/h. Totes les versions inclouen de sèrie un cable de càrrega mode 3 (que permet una càrrega del 80% en dues hores) i disposen de l’opció d’incorporar un cable mode 2, que en triga unes set. Amb un carregador ràpid de 50 kW, el P400e es carrega al 80% en 30 minuts.

Més informació, al concessionari Autocam 4×4 de Vilafranca del Penedès.

9. La Fórmula 1 batrà el 2021 el seu rècord: 23 grans premis

Circuit de Montmeló.

De mica en mica es van coneixent tots els detalls del que s’espera que sigui el 72è Campionat del Món de Fórmula 1. Un campionat ple d’interrogants, sobretot per la incertesa que suposa la pandèmia mundial de la covid-19. Hi haurà públic a les graderies? Es podran disputar tots els grans premis? L’organització confia que enguany torni a haver-hi espectadors que puguin presenciar les carreres en directe. Pel que fa al calendari, al final el 2020 es van disputar únicament 17 grans premis, dels 22 que hi havia previstos. I enguany, malgrat que l’any passat se’n van haver de cancel·lar molts, o precisament per això, hi ha hagut molta demanda per organitzar grans premis, i s’ha fixat el campionat en 23 curses, rècord absolut.

Quant als circuits, la primera novetat és que no començarà a Austràlia, sinó a Bahrain. La covid-19 ha fet endarrerir fins a la tardor el gran premi australià. Com a segona cursa, torna el mític circuit d’Imola, a Itàlia. Altres novetats d’aquest 2021 seran la desaparició del Gran Premi del Vietnam (que l’any passat, que s’havia d’estrenar, ja es va cancel·lar), al qual se li ha de trobar substitut; la incorporació per premi cop del Gran premi d’Aràbia Saudita, en un circuit urbà i cursa nocturna; i el Gran Premi de la Xina es manté, però sense data fixada, a causa del coronavirus.

Montmeló, el 9 de maig

Malgrat que fa anys que hi ha cants de sirena que el Circuit de Catalunya deixi d’acollir el Gran Premi d’Espanya, de moment segueix sent-hi i Montmeló veurà una nova cursa de Fórmula 1 el 9 de maig. Això sí, a Montmeló deixen de fer-se els tests de pretemporada, que s’hi han realitzat durant sis anys consecutius. Aquest any es traslladen a Bahrain del 12 al 14 de març, tot just dues setmanes abans que comenci el mundial de monoplaces, per reduir costos. També per estalviar, enguany es passarà de sis a tres jornades de proves.

Quant a pilots, una de les grans novetats serà la tornada a la Fórmula 1 de Fernando Alonso, a Renault. Set anys després d’abandonar la categoria reina de l’automobilisme, Alonso ho tornarà a provar amb l’escuderia que el va veure pujar a l’esgraó més alt del podi els anys 2005 i 2006. El pilot asturià va debutar a l’F1 l’any 2001 amb Micardi, al 2002 va debutar amb Renault i va arribar a guanyar dos cops el trofeu i va quedar segon tres vegades més, amb Ferrari els anys 2010, 2012 i 2013. El 2014 va ser l’últim a la Fórmula, i va ser quan va començar el domini aclaparador de Lewis Hamilton amb Mercedes.

El 2021 haurà estat un any amb força canvis de cromos entre les marques. Ja d’entrada Ferrari va anunciar que no comptava amb Sebastian Vettel per a aquest any, i que l’espanyol Carlos Sainz ocuparia el seu lloc. Començava així l’efecte dòmino: McLaren anunciava el fitxatge de l’australià Daniel Ricciardo; Renault contractava Alonso; Aston Martin, que torna a la Fórmula 1 després de 61 anys, fitxava Vettel, tetracampió amb Red Bull entre els anys 2010 i 2013. I el mexicà Sergio Pérez se n’anava a Red Bull en lloc d’Alexander Albon, que ‘ha quedat com a tercer pilot (i, per tant, pilot reserva) de l’escuderia. Finalment, Haas té dos pilots nous: Mick Schumacher (campió l’any 2020 de Fórmula 2) i Nikita Mazepin.

Quant als monoplaces, poques novetats s’han donat a conèixer fins ara. Les presentacions se solen fer durant els testos de pretemporada o els dies previs. Se sap que aquest dilluns, 22 de febrer, Alfa Romeo presentarà el seu nou monoplaça C41 a Polònia, un cotxe amb nou motor Ferrari. Serà el primer equip que presenta cotxe el 2021 i en el tercer any consecutiu amb la parella Raikkonen-Guivinazzi aspira a millorar, si més no, el vuitè lloc de 2020. Finalment, McLaren deixa aquest any el motor Renault i torna a Mercedes.

El favorit, un any més, Lewis Hamilton, heptacampió.

10. Garaje Europa Vendrell incorpora la gamma híbrida endollable de Seat

Seat Tarraco híbrid endollable.

Garaje Europa Vendrell és una empresa amb una trajectòria de més de cinquanta anys, amb botiga al Vendrell i a Valls. I ara, el concessionari Seat a la capital del Baix Penedès ja disposa en les seves instal·lacions de la gamma híbrida endollable de la marca, concretament dels models León i Tarraco.

El Seat León e-Hybrid té una autonomia de 60 quilòmetres amb funcionament amb bateria, mentre que el Tarraco e-Hybrid la té de 50 km, però tots dos models estan compensats amb un dipòsit de 40 litres de benzina que els dona una autonomia entre 500 i 600 quilòmetres addicionals, que els permet fer viatges llargs sense necessitat d’aturar-se. I, per al dia a dia, es pot circular amb el motor elèctric, amb el que això comporta en estalvi en emissions, en descomptes en peatges i en zones blaves en els municipis que ho tinguin contemplat, i també estalvi en el consum diari: fent la recàrrega elèctrica del vehicle en hores vall, que solen ser les nocturnes, el cost del consum elèctric de cent quilòmetres de trajecte és inferior a un euro. Quant al temps de recàrrega, amb el carregador Wallbox recomanat per Seat triga unes tres hores, mentre que amb l’endoll convencional al corrent necessita sis hores.

El nou Seat Tarraco e-Híbrid és el primer SUV híbrid endollable de la marca amb fàbrica a Martorell, i és un SUV de grans dimensions. El seu motor elèctric té un rendiment de 115 cv (85 kW), mentre que el motor tèrmic és d’1.4 litres de quatre cilindres, amb un rendiment de 150 cv (110kW). Si la bateria està prou carregada, per defecte el vehicle s’engegarà sempre amb el motor elèctric. A partir dels 140 km/h, s’activarà automàticament el motor de benzina.

Quant al León, el primer híbrid endollable de la gamma Seat, el seu motor elèctric es combina amb el motor de gasolina d’1.4 litres per arribar als 150 kW (204 CV).

11. Extremant la protecció del motorista

Els últims anys ha millorat molt la protecció del motorista pel que fa als accidents. És, però, el tipus d’usuari de vehicle que està més exposat a qualsevol contingència i sempre hi ha aspectes a millorar. En aquests moments, el centre Applus Idiada ubicat al Baix Penedès forma part juntament amb altres quinze partners de tot el continent d’un projecte sostingut amb fons europeus per millorar la seguretat del col·lectiu de motoristes. La Idiada, precisament, és l’empresa que lidera el projecte Pionners (Protective Innovations Of New Equipment for Enhanced Rider Safety).

El casc

El reglament actual de fabricació de motocicletes i dels components és molt exigent quant a la seguretat, però hi ha camps en què és obligat fer determinades proves d’assaig abans de treure els “productes” al mercat. Un d’ells, per exemple, és el de l’afectació que té al cervell quan es rep un cop al cap i el cervell es desplaça a l’interior del crani. Doncs bé, dins el projecte Pionners s’està fent un estudi i està en procés el desenvolupament d’un prototip de casc amb determinats materials que ho tinguin en compte, per minimitzar lesions. Que es faci l’assaig, però, no vol dir que s’acabi fent. El projecte Pionners formularà una proposta de canvis en els reglaments que tinguin en compte aquestes rotacions i la Comissió Europea decidirà.

Les botes i els airbaigs

Un altre front que té obert aquest projecte europeu d’I+D és el reforç de les botes, ja que s’ha constatat que la cama és un punt dèbil on hi ha moltes lesions en cas d’accident. L’estudi parteix d’un anàlisi estadístic sobre el tipus de lesions que es tenen segons l’accident, segons la moto, segons si es té en zona urbana o per carretera, segons la cilindrada, etc.

A banda de la millora de les prestacions de les botes, el projecte Pionners també planteja la col·locació d’airbaigs a la moto a l’altura de la tíbia, com també equipar amb airbag la jaqueta de motorista. La project manager del projecte, Marta Tobar, explica que “ja n’hi ha, de jaquetes amb airbag, però són molt cares, i la DGT vol fomentar-ne l’ús” ja que donaria més protecció.

Ara fa dues setmanes es van fer uns assajos de xocs a les instal·lacions de la Idiada, i dimarts passat se’n van fer uns altres, amb motos conduïdes per maniquins (damis). Es va fer la comparativa de les lesions que es produirien al motorista en cas de conduir una moto convencional o una moto reforçada (casc, botes, airbaig…), a partir de sensors col·locats a tot el cos que permeten simular si es trencaria unes costelles, els ossos del canell, la cama, etc., quan cau.

Les conclusions que s’obtenen, que en part són públiques i publicades al web www.pioneers-project.eu i en part són confidencials, es van compilant i s’adjuntaran en el document final que s’enviarà a la Comissió Europea d’aquí a mig any.

12. Toyota, a l’avantguarda dels vehicles amb zero emissions

Toyota C-HR Electric Hybrid.

Toyota és la marca d’automoció líder mundial en l’àmbit de l’electrificació. I no per casualitat. El fabricant japonès es va avançar als seus temps i va ser el primer que va creure en la tecnologia dels cotxes híbrids, quan el debat sobre les emissions a l’atmosfera i el canvi climàtic encara no eren un tema tan central com ho és en l’actualitat. Toyota va començar a buscar fonts d’energia complementàries als combustibles fòssils, va ser el primer que va apostar fort per I+D en fer vehicles més sostenibles, i en el ja llunyà any 1997 va treure al mercat, als Estats Units, el seu primer vehicle híbrid elèctric, el Prius, que l’any 2000 arribava a Europa. Són, doncs, més de dues dècades d’investigació i d’anar desenvolupant i posant al mercat la gamma més completa de vehicles electrificats, amb la possibilitat d’escollir entre diferents tecnologies: híbrida elèctrica, híbrida endollable, elèctrica o d’hidrogen. Al gust del consumidor.

Aquell anhel de fa més de vint anys per produir en sèrie els primers vehicles híbrids elèctrics, amb l’objectiu de zero emissions, es manté avui dia amb els híbrids endollables, els vehicles elèctrics i els impulsats per hidrogen. I la seva previsió segueix essent igual o més ambiciosa: llançar 40 vehicles elèctrics nous de cara al 2025, de manera que ofertaria la gamma més àmplia de motoritzacions electrificades.

Quatre tecnologies diferents

La tecnologia híbrida elèctrica és la que està més consolidada. Toyota és líder indiscutible en híbrids elèctrics de 4a generació, que permeten fer el 70% dels recorreguts urbans sense emissions i sense haver-se de connectar per recarregar.

Els híbrids endollables de Toyota ofereixen una propulsió 100% elèctrica, amb zero emissions, i fins a 75 quilòmetres amb una única càrrega. També proporcionen la tranquil·litat de poder completar els trajectes més llargs.

Els elèctrics de bateria són vehicles 100% lliures d’emissions, com demostra la furgoneta Proace Battery Electric. La nova oferta de vehicles elèctrics permet una recàrrega ràpida i una barreja sense precedents de potència, autonomia i fiabilitat.

Els elèctrics de pila d’hidrogen només emeten aigua amb un ràpid repostatge i una autonomia de més de 500 km: el pioner Mirai, a força d’hidrogen, compta amb una pila de combustible neta i potent que només emet aigua.

Més informació a Supra Motor, a l’avinguda de Tarragona, núm. 96, de Vilafranca, i a la ronda Europa, 62, de Vilanova i la Geltrú.

13. Conducció autònoma i intel·ligència artificial

Pot la tecnologia contribuir a la reducció d’accidents de trànsit? Realment, l’aplicació de la intel·ligència artificial als vehicles no només té la funció d’augmentar les comoditats del conductor i els acompanyants, sinó que també pot ser una eina per ajudar a protegir tant els vianants com els ocupants dels vehicles en circulació.

Aquest 2021 ja no ens ve de nou sentir a parlar de la incorporació de la tecnologia Bluetooth, el wifi i la intel·ligència artificial en general a pràcticament tot el que es mou, i el que no. Però qui ens ho havia de dir que s’acabarien desenvolupant tot un seguit de tecnologies d’allò més “top” centrades específicament en la garantia de la seguretat a la carretera? Doncs precisament això és el que pretenen els sistemes avançats d’assistència a la conducció, coneguts com a ADAS per les seves sigles en anglès (Advanced Driver Assistance Systems).

Aquests sistemes engloben tecnologies tan diverses com els sensors i càmeres que assisteixen l’aparcament, llums adaptatives, monitoratge de la pressió dels pneumàtics, el control d’estabilitat o el sistema antibloqueig de rodes (ABS), entre altres. Algunes d’aquestes tecnologies ja són obligatòries a tots els vehicles, a les que se sumaran el sistema de frenat d’emergència autònom, l’auxiliar de manteniment de carril i el control de velocitat adaptatiu de cara al 2022; que s’hauran d’incorporar a tots els vehicles que es fabriquin a Europa a partir del 2024.

A més, aquests sistemes i altres tecnologies innovadores obren el camí cap a la conducció autònoma i una connectivitat total: si els cotxes saben interpretar quan tenim fred o calor, quan hi ha marques vials, quan corren el perill de topar amb algun objecte o vianant o on hi ha una botiga o restaurant que ens interessi es fan avenços a passos de gegant. De fet, ara ja no ens sorprenen els vehicles que preveuen l’entorn i que disposen de xarxes cartogràfiques completes.

Compartir i connectar

Si els vehicles comparteixen les dades recopilades es poden establir patrons de conducció que deriven en accidents o conflictes, i així també serà més fàcil saber què s’ha d’evitar i com. En un futur no molt llunyà, l’internet de les coses permetrà que els nostres vehicles puguin preveure quan es generaran embussos, en quina situació es troben els semàfors de la nostra ruta o evitar futurs averies del propi vehicle.

Un dels inconvenients de la intel·ligència artificial als vehicles són les diferències d’actuació que desenvolupa el cotxe en comparació al que hauria fet el conductor, cosa que pot provocar que s’hi senti incòmode, però actualment ja hi ha alguns fabricants que estan desenvolupant sistemes que copien i adopten la manera de conduir del propietari. D’aquesta manera, el conductor té la sensació que el cotxe actua de la mateixa manera que ell, perquè el vehicle es comporta seguint els patrons de conducció del propietari.

Tot i així, malgrat tots aquests avenços i les seves aplicacions per augmentar la seguretat a les carreteres, no podem oblidar que la responsabilitat rau, essencialment, en qui agafa el volant: la conducció sempre ha de ser segura i s’han de seguir les indicacions de la senyalització i les normes establertes.

14. eMobility amb la gamma electrificada d’Škoda iV

Škoda Enyaq-iV.

iV és la insígnia amb què Škoda distingeix els seus models més innovadors: els híbrids endollables i els vehicles 100% elèctrics.

Híbrids endollables

Škoda Octavia iV i Octavia Combi iV: El motor de gasolina 1.4 TSI ofereix 110 kW, el motor elèctric genera 75 kW i la potència total del sistema és de 150 kW. Disposa d’un canvi automàtic DSG de sis velocitats. La bateria, que es troba a la base, té una capacitat de 13 kWh, dona una autonomia de 55 km i si es carrega a casa amb una connexió a la xarxa elèctrica convencional, ho fà en cinc hores. El temps de càrrega pot escurçar-se una hora i mitja amb un wallbox o en una estació de càrrega amb càrrega ràpida.

Škoda Superb iV i Superb Combi iV: Equipat amb una unitat híbrida endollable que combina el motor de gasolina 1.4 TSI i l’elèctric, amb una potència de 160 kW (218 CV), combinats permeten recórrer 850 km. Alta tecnologia híbrida amb un disseny únic. El sistema per defecte és híbrid, canvia automàticament entre gasolina i elèctric o bé es poden gestionar des del sistema d’infoentreteniment. La bateria es pot recarregar amb l’energia cinètica del vehicle, de manera que augmenta l’autonomia amb propulsió elèctrica. El seu temps de recàrrega en una presa de corrent convencional és de 6 hores i quart; en punt de càrrega ràpida és de 4 hores.

Elèctric 100%

Škoda Enyaq iV: El primer SUV elèctric d’Skoda disposa d’una autonomia de fins a 510 km en cicle WLTP i càrrega ràpida. Tot i les dimensions compactes, l’espai per a ocupants i per a l’equipatge és encara més gran, i presenta un aspecte emotiu i modern, amb més d’una connectivitat d’avantguarda, solucions d’infoentreteniment i els típics equipaments Simply Clever d’Škoda. Aquest vehicle està disponible a Espanya en dues versions: Enyaq 60 iV i Enyaq 80 iV. El primer, de 132 kW, està equipat amb una bateria de 62 kWh i compta amb una autonomia de 390 km. El segon, de 150 kW, té més autonomia (510 km en cicle WLTP). La seva bateria de 82 kWh també s’usa en les dues versions equipades amb un segon motor elèctric i, per tant, amb potència total de 195 kW i 225 kW, respectivament.

Més informació als concessionaris Skoda Automòbils Autocam, de Vilafranca i Vilanova.

15. La mobilitat i la venda de vehicles en temps de covid

La covid-19 ha comportat força canvis, en tan sols un any, en diversos aspectes relacionats amb el món del motor. Un d’ells és la mobilitat. Els confinaments general, comarcal i local han reduït la mobilitat de la població, sisplau per força. Sobretot en els desplaçaments de cap de setmana, és a dir, per motius lúdics i turístics, ja que els motivats per raons laborals, habitualment en dies feiners, han estat sempre permesos (exceptuant durant el confinament total de març-maig).

També ha tingut una afectació directa en l’ús del transport públic, que ha caigut en picat. I és que la por a encomanar-se anant amb transports col·lectius, amb molta gent en un espai tancat, ha fet que molta gent hagi tornat al vehicle particular, malgrat les incomoditats/despesa que això pugui suposar.

Segons dades de l’Instituto Nacional de Estadística, al conjunt de l’Estat l’any passat hi va haver 2.692 milions de viatgers de transport públic, el 46,% inferior als de 2019. Els sectors més afectats per la davallada van ser l’aviació (-60,5) i el transport marítim (-52,1%) i, sobretot, en el ferrocarril (-47,4%) i el bus (-45,5%), que són els dos mitjans de transport més usats.

Vehicles nous a preu de ganga

La pandèmia també ha modificat paràmetres de venda de vehicles. La caiguda de vendes ha obligat els concessionaris a fer grans ofertes per minimitzar al màxim el descens i recuperar una mica l’aturada de l’economia, que va afectar les marques de manera important. Una d’elles és el preu, i això es tradueix en ajustament de preus, descomptes especials per a determinats col·lectius, però també en facilitats de pagament per la via de quotes mensuals molt baixes, períodes inicials de carència en el pagament… o també altres accions com l’allargament del període de garantia o del manteniment. L’objectiu de les marques és posar al mercat l’estoc de vehicles acumulat. I les persones interessades a comprar un vehicle faran bé d’assabentar-se de totes les ofertes, per triar la millor opció per a cada cas. D’oportunitats, n’hi ha a dojo.

16. Els vehicles joves estan de moda?

A l’Estat espanyol es venen 2,2 vehicles d’ocasió per cada vehicle nou. Una tendència a l’alça, però encara lluny de les xifres de mercats més desenvolupats, com el francès i el britànic, que se situen en el 3,4 i el 3,9, respectivament.

El mercat de vehicles joves, és a dir, amb un màxim de cinc anys d’antiguitat, està gaudint d’un gran creixement en vendes. Diferents estudis sobre tendències de consum conclouen que les raons d’aquesta alça en la compra de vehicles amb pocs anys de circulació és deguda a la confluència de diversos factors: l’excel·lent relació qualitat-preu; el poc quilometratge; les garanties oficials amb grans cobertures; els revisats amb estàndards de concessionari oficial i, finalment, la possibilitat de finançament i d’altres serveis associats.

Per tant, el mercat de l’automoció dibuixa un consumidor cada dia més racional i una oferta molt competitiva. Aquest fet anima molts clients de vehicle nou a decantar-se per comprar un vehicle seminou, amb el benefici que li suposa pel corresponent estalvi econòmic, o fins i tot perquè li permet optar a gammes de vehicles superiors pel mateix preu. És, doncs, una opció a tenir molt en compte si es té la intenció de renovar el vehicle.

Una de les claus del mercat de vehicles joves és disposar d’una bona oferta. Com més oferta hi hagi, més oportunitats per triar un bon cotxe ja usat, però encara seminou. I a Autocam Vilafranca i Autocam Vilanova disposen de més de 200 vehicles joves a disposició de la clientela.

Com a Concessionaris Oficials de diferents marques destaquem: Toyota, amb 3 anys de garantia en els híbrids i 2 anys per a la resta de motoritzacions. Kia, fins a 6 anys de garantia oficial. Škoda. DWA (Das WeltAuto), paraigua de les marques de vehicles d’ocasió Seat, Audi i VW. Land Rover, amb 2 anys de garantia oficial. Jeep, Fiat, Alfa Romeo i Abarth, fins a 2 anys de garantia oficial.

FER UN COMENTARI