Aquesta setmana dediquem un suplement especial al sector de l’automoció. Repassem els principals reptes del sector, ens fixem en les dades de matriculació i els rànkings de marques més venudes, entrevistem a Lluís Gámez, cap del departament de transport i manteniment de vehicles de l’Institut Andreu Nin del Vendrell i ens interessem per les novetats dels principals concessionaris del nostre territori.

1. La producció de vehicles consolida la recuperació

Foto: Adobestock

La producció de vehicles a l’Estat espanyol durant el 2023 va consolidar la seva recuperació després del sotrac de la pandèmia i els problemes a la cadena de proveïment dels anys anteriors. Segons la patronal ANFAC, l’any es va tancar amb xifres positives, tot i que encara per sota de les que el sector tenia abans de la pandèmia. El 2023 es van produir 2,45 milions de vehicles, cosa que ha suposat un creixement del 10,4% respecte del 2022.

A Catalunya, segons la patronal Fecavem, el 2023 es van matricular 118.475 turismes i vehicles tot terreny, el que va suposar un increment del 16,6% respecte de l’any anterior. La perspectiva de cara al 2024 és que la tendència es mantingui, si bé amb un increment més moderat, de prop de l’1,5%.

Augment de les exportacions
Les exportacions també han experimentat un augment rellevant a l’Estat, en aquest cas del 13,9%, enfilant-se fins als 2,2 milions d’unitats. També mostra una tendència creixent la producció de vehicles de zero o baixes emissions (elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals, de gas natural i de gas liquat), amb un total de 509.219 unitats, un augment del 59% respecte de l’any anterior. El 2023, aquests vehicles han suposat un 20,8% de la producció total del país, quan el 2022 havien representat un 14,4%. Els elèctrics purs, amb 307.000 unitats, se situen al capdavant, seguits dels híbrids endollables i els híbrids convencionals (62.000 unitats cadascun).

Quota de mercat molt inferior a la mitjana europea
Tot i la tendència creixent, els vehicles electrificats continuen tenint una quota de mercat baixa a l’Estat (12%), molt inferior a la mitjana europea (21%). L’increment de la quota de mercat en un 2% respecte del 2022 ha estat considerat per la mateixa ANFAC com a “un resultat decebedor, si es compara amb els objectius obligatoris que tenim com a país”, en paraules del director general, José López-Tafall. Des de la patronal creuen que el 2024 ha de ser l’any en què s’accelerin les vendes d’aquests vehicles.

Els vehicles elèctrics més venuts a Espanya el 2023 han estat el Tesla Model Y, amb 6.833 matriculacions, i el Tesla Model 3 (6.116 matriculacions). La resta del top ten està formada per l’MG 4 (3.094), el Fiat 500 (2.022), el Dacia Spring (2.013), l’Audi Q4 (1.478), el Kia Niro (1.465), el Mini Elèctric (1.329), el Citroën C4 (1.275) i el Cupra Born (1.213).

Un altre aspecte destacat del 2023, en aquest cas a nivell mundial, ha estat el gran increment de la quota de mercat que han experimentat els vehicles elèctrics xinesos. Un creixement que ha suposat que el quart trimestre de l’any, per primera vegada, una marxa xinesa (BYD) prengués el primer lloc del podi de vendes de cotxes elèctrics a Tesla.

Matriculacions de turismes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Al mecànic… cada quan?

Portar periòdicament el vehicle a revisió és una qüestió de seguretat i d’estalvi econòmic. El pas del temps i l’ús fan que les diferents peces i components de l’automòbil es desgastin i perdin la seva eficàcia i puguin acabar derivant en avaries greus. Així, tot i que la seguretat és el motiu més important per fer les revisions mecàniques, un bon manteniment pot suposar un estalvi notori.

La periodicitat de les revisions dependrà de diversos factors, com la marca i model del vehicle, l’antiguitat, la freqüència d’ús o fins i tot la manera de conduir. Tot i això, hi ha terminis que convé tenir-los en compte per assegurar que el vehicle està en condicions òptimes:

Si el cotxe és nou, la primera revisió s’aconsella fer-la a l’any o bé als 15.000 km si s’hi arriba abans de 12 mesos. En aquest cas, a més d’una revisió bàsica (mirar l’estat dels frens, els pneumàtics i els llums, els filtres i ells líquids) en comprovar també que tot funciona correctament. La segona revisió és aconsellable fer-la sobre els 30.000 km i en aquest cas s’han de revisar també els sistemes de seguretat. A partir d’aquesta revisió, cada 15.000 km sempre és necessari canviar l’oli i els filtres, així com revisar l’estat de les pastilles i els pneumàtics. Cada 25.000 quilòmetres s’ha de revisar l’amortidor i cada 40.000 canviar el filtre de combustible.

Una altra revisió important és la dels 60.000 quilòmetres, ja que en aquest cas, es recomana revisar i canviar, si escau, la corretja de distribució i el líquid de frens. El catalitzador també és una de les altres peces que quan s’arriba a aquest quilometratge s’acostuma a canviar.

No és obligatori passar les revisions als tallers oficials, sinó que es poden fer en qualsevol altre taller, sempre que aquest estigui autoritzat i respecti les garanties del fabricant i compti amb professionals qualificats per evitar problemes posteriors.

A punt per al bon temps
Aviat serem a la primavera, arribarà el bon temps i amb ell s’encetarà un dels moments que més desplaçaments es fan amb cotxe. És per això que ara és un bon moment per posar a punt el vehicle.

El més important de revisar són els pneumàtics (comprovar la pressió i mirar que no estiguin desgastats o tinguin algun tall o desperfecte), mirar el nivell del líquid refrigerant o anticongelant, el de frens, l’oli i el de l’eixugaparabrisa, verificar les bateries i els llums i controlar que el filtre antipol·len i el d’aire estiguin nets.

3. La recuperació del sector fa encara més gran la necessitat de mecànics

Fa pocs dies, la Generalitat va presentar un informe en el qual s’analitzaven quines eren les necessitats principals del mercat laboral català de cara a dissenyar l’oferta de formació professional dels pròxims anys. Entre les professions més buscades actualment hi ha les d’electricistes, soldadors, ferrers, cambrers o, també, mecànics.

La manca de treballadors als tallers mecànics de Catalunya –i també de fora– és una realitat sobre la qual des del sector fa temps que alerten. Després de l’aturada pandèmica, la producció i venda de vehicles va patir un sotrac del qual va començar a sortir el 2022. La tendència a l’alça experimentada els dos últims anys ha vingut acompanyada d’una demanda de mà d’obra cada cop més gran al sector. Una demanda que, per ara, està costant molt de cobrir.

Fa unes setmanes, des de l’Associació d’Empresaris de Comerç de Reparació de Vehicles i Embarcacions (CORVE) de les comarques de Girona lamentaven que la manca de mecànics està suposant un autèntic maldecap per als tallers de la demarcació. Tenen molts clients i molta feina, però no donen l’abast per absorbir-la. Una cosa similar passa als tallers de Tarragona, segons han reconegut als mitjans de comunicació des de la patronal ASTAVE.

Paradoxalment, els cicles formatius de formació professional vinculats a l’automoció estan més plens que mai, però això no és suficient. Des del sector afirmen que una de les possibles causes és que la gent del baby boom està entrant en el punt de jubilació, el que fa que es retiri més mà d’obra de la que entra en edat de treballar. Des de CORVE també apunten que la formació actual en aquest sector és molt completa, pels avenços tecnològics que demanen els cotxes elèctrics o híbrids, i alguns dels estudiants acaben treballant en altres sectors més tecnificats.

Augmentar el nombre de places disponibles als cicles formatius podria ser una solució, ja que en alguns centres hi ha llista d’espera per l’alta demanda. És el que passa a l’Institut Montilivi de Girona, però també més a prop, a l’Institut Andreu Nin del Vendrell. Com explica Lluís Gámez, cap del Departament de Transport i Manteniment de Vehicles en aquest centre vendrellenc, als dos cicles de grau mitjà que ofereixen només poden absorbir “un 50% de la demanda” que tenen, quedant la resta en llista d’espera.

En aquest context, el Govern de la Generalitat ha elaborat un pla per potenciar els estudis de l’FP i donar resposta a la demanda de perfils tècnics mitjans especialitzats que té el mercat laboral. L’Institut Andreu Nin del Vendrell és un dels que el pròxim curs començarà el procés per esdevenir un centre únicament de formació professional i estudis postobligatoris.

4. L’autmoció, en números

5. La importància de la ITV

Foto: Adobestock

Passar la ITV s’ha convertit en un tràmit feixuc per a molts conductors, sobretot per si alguna cosa no surt com s’esperaven i es veuen obligats a arreglar les avaries que els experts detectin durant la inspecció. Això no obstant, la ITV és essencial per garantir la seguretat a la carretera i combatre la sinistralitat.

Aquest és, de fet, l’objectiu principal de la Inspecció Tècnica de Vehicles: certificar que els cotxes en circulació es troben en bon estat i no suposen un perill afegit, tant per a qui condueix –i els passatgers– com per a la resta de conductors.

Tots els vehicles estan obligats a passar aquest control tècnic cada cert temps, segons la seva antiguitat, per comprovar que compleixen amb les normes de seguretat i emissions contaminants. Però la realitat és que de cada 100 vehicles que circulen per les carreteres, 45 ho fan sense tenir la ITV en vigor. Unes dades alarmants que es desprenen del darrer informe de l’associació AECA-ITV.

La ITV evita accidents
Un vehicle amb deficiències en els sistemes de frens, la suspensió, la direcció o els pneumàtics té més possibilitats de patir un accident. Un altre estudi, en aquest cas de la Universitat Carles III de Madrid, revela que la ITV evita cada any 500 víctimes mortals, prop de 12.000 ferits i més de 17.000 accidents. Per aquest motiu, respectar els terminis de la inspecció és fonamental.

Un altre aspecte a tenir compte és que la inspecció tècnica dels vehicles minimitza l’impacte mediambiental dels cotxes en circulació. Les proves d’emissions són, de fet, una part imprescindible de la inspecció i els cotxes que no la superen poden convertir-se en fonts significatives de contaminació atmosfèrica. Per exemple, un sistema d’escapament defectuós o ineficient pot expulsar una quantitat considerable de partícules i gasos perjudicials. La ITV, però, ajuda a controlar aquestes emissions, reduint l’impacte ambiental del vehicle.

Per tot plegat, passar la ITV esdevé pràcticament un acte de responsabilitat, ja que es contribueix al fet que el parc mòbil estigui en òptimes condicions. Un parc que a Catalunya és de més de cinc milions de vehicles, segons el Servei Català de Trànsit. D’aquests, el 52% tenen una antiguitat de més de deu anys.

6. Les zones de baixes emissions enlaire: el cas de Vilanova i la Geltrú

Foto: Adobestock

L’any 2021 es va aprovar la llei del canvi climàtic, que establia que a finals del 2023 totes les ciutats de més de 50.000 habitants havien de tenir una zona de baixes emissions (ZBE) que regulés l’accés dels vehicles més contaminants. Tres anys més tard, ja hi ha diverses ZBE vigents a Catalunya, però la realitat és que molts municipis encara les tenen en tràmit.

És el cas de ciutats de la segona corona metropolitana (Vilafranca, Vilanova, Granollers, Martorell, Mollet, Rubí, Mataró, Sabadell i Terrassa), que fa mesos que estan en peu de guerra contra el decret del Pla de la Qualitat de l’Aire que vol aprovar la Generalitat, i que acabarà determinant quins cotxes poden circular dins les ZBE. Critiquen que la seva aplicació “genera una clara invasió de competències municipals”, i que no té en compte el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis. Per tot plegat, demanen la retirada del decret i consensuar-ne un de nou, amb mesures “adaptades a la realitat social, econòmica i de transport públic del territori”.

Segons dades de la Direcció General de Trànsit, Vilanova i la Geltrú seria una les ciutats més afectades per les restriccions dels vehicles sense etiqueta i amb etiqueta B, conjuntament amb Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell. Això suposaria prohibir la circulació a més de la meitat del parc automobilístic del municipi, un fet que afectaria clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual.

Per aquest motiu, l’Ajuntament de Vilanova proposa incloure criteris socials més amplis. “Si no ets de Vilanova i tens un cotxe sense etiqueta, no podràs entrar a la zona de baixes emissions; però un veí de Vilanova amb una renda limitada sí que hauria de poder accedir-hi”, argumenta el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Gerard Llobet.

Llobet ha explicat a La Fura que “actualment, la ciutat compta amb un centre molt pacificat on començaríem a implementar la ZBE”, però no veu del tot clar ampliar-la al 25% del sòl urbà, com estableix el Pla de Qualitat de l’Aire del Govern. “Això suposaria crear una gran àrea, on més del 50% dels vehicles no podrien circular, a més de convertir carrers com el passeig marítim en una ronda”, afegeix.

El regidor de Mobilitat també ha recordat que la implementació de la ZBE “té un cost importantíssim”, ja que caldrà instal·lar càmeres, nova senyalització o fer obres d’urbanització per adaptar circuits. És per això que des de l’Ajuntament creuen que el model de ZBE hauria de consensuar-se entre tots els ajuntaments. “La realitat de Vilanova i la resta de municipis és molt diferent de la de Barcelona”, sentencia Llobet.

7. La venda de motos continua a l’alça

El mercat de les dues rodes a Catalunya continua a l’alça. Segons la patronal  Anesdor (Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes), Catalunya va vendre més motos que ningú. En total, es van matricular 225.440 noves motos a l’Estat. És, de fet, la millor dada que la patronal ha registrat des del 2008. D’aquestes, 50.055  van ser només a Catalunya, una xifra que representa el 22% del mercat espanyol de motos.

El creixement del sector es fonamenta principalment en el segment de les motos petites. Així, l’escúter ha crescut un 14,3% i se n’han venut 110.467 de nous, agafant distància amb la moto convencional (88.497, tot i que també ha crescut un 12,54%). En el cas del ciclomotor, en canvi, se n’han venut 14.701, un 6,54% menys que el darrer any. També cal destacar la caiguda del mercat elèctric. Tot i que ha estat l’any amb més oferta de models i vehicles, el mercat i la quota de penetració ha caigut un 12,98%.

Tenint en compte les dades del darrer any, el sector preveu créixer encara més aquest 2024. En concret, esperen vendre unes 230.200 unitats i créixer més del 2%.

8. F1: canvis en el calendari, mateixes cares

Els seguidors de la Fórmula 1 ja estan comptant els dies per l’inici del Mundial 2024, i és que en poc més d’una setmana es dona el tret de sortida a una nova edició d’uns dels esdeveniments més esperats pels apassionats del motor. Enguany el calendari tindrà 24 curses, una més que la temporada passada, ja que es recupera el Gran Premi de la Xina.

Com és habitual, Bahrain serà l’escenari per inaugurar el curs el 2 de març. El campionat acabarà el 8 de desembre a Abu Dhabi, però abans visitarà circuits tan emblemàtics com l’Albert Park de Melbourne (24 de març), Montecarlo (26 de maig), Montmeló (23 de juny), Silverstone (7 de juliol) o Monza (1 de setembre).

El calendari reflecteix la voluntat de l’organització per abordar els problemes logístics i de sostenibilitat dels últims anys. Han agrupat les curses per regions d’una manera més lògica, en especial els grans premis de l’Orient Mitjà. Es mou el Japó a l’abril, l’Azerbaidjan al setembre i, a la recta final, Qatar seguit d’Abu Dhabi.

Més enllà d’això, aquest 2024 no hi ha grans novetats, excepte a les dues primeres proves. Amb motiu del Ramadà, les curses de Bahrain i Aràbia Saudita es faran dissabte, de manera que el cap de setmana començarà el dijous. Passarà el mateix al GP de Las Vegas.

Al tram final de la temporada també hi haurà petits canvis. Es farà una aturada d’un mes entre setembre i octubre, una pausa que donarà pas al triplet americà format per Austin, Mèxic i el Brasil. El campionat també s’aturarà dues setmanes abans de les tres últimes cites: Las Vegas, Qatar i Abu Dhabi.

On segur que no hi haurà canvis és a la graella de sortida, que tindrà els mateixos protagonistes que la temporada passada. Max Verstappen, amb Red Bull, torna a ser el candidat al títol i buscarà el seu quart mundial consecutiu. Només Fangio, Schumacher, Vettel i Hamilton ho han aconseguit abans.

9. La seguretat passa pels pneumàtics

Foto: Adobestock

Un dels elements de seguretat més importants de qualsevol vehicle són els pneumàtics. Unes rodes en mal estat poden augmentar la distància de frenada un 40% i fer incrementar la inestabilitat un 30%. Per tant, un element i altre influeixen en les possibilitats de patir un accident de trànsit.

Determinar la vida útil dels neumàtics és complicat, ja que dependrà, grosso modo, de la freqüència d’ús, de la qualitat dels materials amb què estiguin fets, de l’estat de les carreteres per on s’acostuma a circular (si hi ha més o menys sots, l’estat de l’asfalt, etc.) o, fins i tot, de la meteorologia.

Amb tot, hi ha una xifra consensuada quant al canvi de pneumàtics: els 40.000 quilòmetres en el cas dels davanters i els 60.000 per als del darrere. Ara bé, independentment dels quilòmetres rodats, els fabricants aconsellen substituir-los, a tot estirar, abans que facin deu anys que estan instal·lats. En el cas que no se sàpiga quan es van posar, cal fixar-se en la data de fabricació que apareix al lateral del pneumàtic, tocant a la llanta (l’any correspon als dos darrers dígits).

Escollir a consciència
L’elecció dels pneumàtics no pot basar-se únicament en criteris de preu i d’estalvi. És important valorar altres paràmetres com la durabilitat o la incidència en el consum del vehicle. En aquest sentit, tots els pneumàtics que es venen al nostre país disposen d’una etiqueta anomenada etiqueta europea del pneumàtic que conté diverses informacions rellevants per al vehicle, com ara l’estalvi de combustible, el nivell de sonoritat o l’eficàcia sobre asfalt humit o mullat.

10. “Fer una formació dual amb una alta probabilitat d’inserció a Idiada és atractiu per molta gent”

Lluís Gámez. Cap del departament de transport i manteniment de vehicles de l’Institut Andreu Nin

Quants cicles formatius relacionats amb l’automoció oferiu actualment a l’Institut Andreu Nin?
Relacionats amb l’automòbil, dos. El primer que es va posar en marxa va ser el de transport i manteniment de vehicles, el 2009, amb un grau superior d’automoció i un grau mitjà d’electromecànica de vehicles. Deu anys després es va impulsar el cicle de Fabricació Mecànica, que està lligat al disseny virtual de l’automòbil. A més a més, des de fa dos anys hem implementat un curs d’especialització de vehicle elèctric i híbrid, que es fa un cop s’ha assolit el grau mitjà. És una demanda actual molt gran que ens han fet moltes empreses.

Com va sorgir el primer cicle formatiu? Va ser una demanda d’Idiada?
En aquell moment, Idiada necessitava un perfil que no acabava de quadrar amb cap dels estudis que hi havia a l’entorn. El que feia l’empresa era agafar altres estudis i afegir ensenyances per completar aquestes necessitats. Per això se’ls va oferir la possibilitat que, amb un grau superior, es podia apostar per un perfil molt interessant entre un enginyer i un mecànic pur. Una figura similar a un tècnic d’assaig, amb uns coneixements alts d’automoció i de tècnica. El perfil va agradar molt, fins al punt que la demanda no ha baixat gens en els catorze anys que fa que existeix. A més, el que passa és que molts alumnes fan primer el grau mitjà, després passen al superior i, finalment, acaben treballant a Idiada. És a dir, tenen quatre anys d’estudis sobre automoció, amb la qual cosa el perfil encara és més atractiu per a l’empresa. 

Tots són cicles en modalitat dual?
En el cas d’Idiada, els de grau superior, sí, i els de grau mitjà, no. Això és així perquè a l’empresa li interessa molt que aquests alumnes tinguin coneixements superiors i també que puguin disposar de cotxe per temes de mobilitat. La modalitat dual permet que gran part dels alumnes dels graus superiors puguin fer una part de l’aprenentatge en un entorn laboral i de forma remunerada. Després, hi ha altres empreses amb les quals sí que es pot fer ensenyament dual al cicle mitjà.

Quines característiques tenen aquests cicles formatius d’automoció?
El grau mitjà té un perfil més tècnic, de tocar el vehicle. Aspectes relacionats amb la mecànica i l’electricitat. El grau superior té més a veure amb la gestió logística d’un taller o una flota, amb la qual cosa es té un coneixement més ampli del sector, que també inclou carrosseria, planxa o tracte amb el client.

Des del principi vau tenir una demanda alta per aquests cicles?
Es va fer una campanya molt potent, junt amb Idiada i el Departament d’Ensenyament, tot i que el 2009 no era el millor moment històric del sector. Però vam tenir molt bona resposta de les empreses de l’entorn i, a més, era una necessitat molt gran i molt alta la que hi havia. Amb tot, cal considerar que els estudis de formació professional sempre han tingut un llast molt gran.

S’omplen totes les places de formació dual?
Les que s’ofereixen a Idiada, no. Cada any hi ha més places que alumnes que acaben fent la formació dual. N’hi ha que no en volen fer perquè ja tenen feina. Fins i tot a vegades tenim treballadors d’Idiada que fan els cicles per continuar formant-se. Altres potser estan en tallers o tenen intenció d’obrir un negoci propi.

Els alumnes que teniu són majoritàriament de la comarca o aquesta relació amb Idiada genera també un efecte crida a fora?
Tenim alumnes des de Tarragona fins a pràcticament Barcelona. Molta gent de la corona metropolitana ve aquí perquè els és més fàcil, per la connexió amb el tren, que no pas anar fins a Tarragona. Molts ja ens coneixen i venen a fer el cicle mitjà i després continuen fent el superior, perquè saben que fer una dual amb una alta probabilitat d’inserció a Idiada és molt atractiu.

Quants alumnes teniu actualment?
Prop de 150. Als cicles de grau mitjà es queda molta gent en llista d’espera. A vegades només podem omplir un 50% de la demanda. Al superior no és tan exagerat.

Quina relació teniu el professorat amb Idiada?
Els professors cada any podem fer estades de diverses setmanes a Idiada per formar-nos i no perdre la perspectiva i el lligam amb l’empresa privada. El sector evoluciona, i els professors hem d’explicar les coses noves.

Quines necessitats o mancances teniu actualment?
Mancances sempre en té tothom, no només nosaltres. Organitzativament, som un cicle problemàtic, perquè no és el mateix l’espai que es necessita per a una classe normal o teòrica, que el que necessitem nosaltres per treballar amb diversos vehicles.   

Una de les iniciatives destacades és les competicions de vehicles en les quals preneu part.
Sí, ja fa dos anys que prenem part a l’Electrocat FP, una competició entre instituts en la qual s’ha de fabricar un vehicle elèctric des de zero. Hem integrat el projecte a la docència i l’estan duent a terme alumnes que no fan formació dual. L’any passat vam guanyar la competició i aquest any hi tornarem. Hem de tenir el vehicle acabat el mes d’abril, perquè la competició és el maig a Santa Perpètua de Mogoda.

11. L’autòdrom de Terramar: pioner, efímer, etern

Inauguració de l’autòdrom de Terramar. 6 anc. fons gabriel casas i galobardes

L’autòdrom de Terramar, situat al terme municipal de Sant Pere de Ribes, va ser construït el 1922 i inaugurat un any més tard. A partir d’aquell moment, el circuit es va convertir en el centre d’una activitat frenètica al voltant del món de l’automobilisme, però la realitat és que això va durar ben poc. L’elevada expectació que va generar la seva construcció –que es va fer en només 300 dies–, de seguida va quedar afectada pels problemes econòmics que arrossegava la societat constructora. L’autòdrom passaria per diverses mans fins que, amb l’esclat de la Guerra Civil, va quedar tocat de vida o mort.

L’autòdrom de Terramar va ser una de les joies de la creació i desenvolupament de la ciutat-jardí de Terramar, a Sitges. Impulsat per l’industrial sabadellenc Francesc Armengol, la construcció del circuit va arribar quan Europa només disposava de dos autòdroms, el de Brooklands (1907) i el de Monza (1921), i als Estats Units només hi havia el d’Indianapolis (1909). L’octubre del 1923, però, Ribes passaria a disposar de la quarta pista més antiga del món, l’únic circuit antic oval que encara hi ha al món.

No van trigar gaire a arribar les queixes dels pilots pels elevats peralts que afectaven la seguretat del circuit. A més, l’elevada inversió per a la seva construcció, sumada a l’escàs públic que assistia a les proves, van fer que no es poguessin atorgar premis monetaris als pilots per les seves victòries. Que no hi hagués premis va afectar seriosament la reputació del circuit i la classe benestant barcelonina aviat va deixar d’anar-hi. Aquest descontentament general va desencadenar una conseqüència que marcaria un punt d’inflexió en la història del circuit: l’any 1925 ja no s’hi feien curses.

El 1929 l’autòdrom va tornar a recuperar la seva activitat. El circuit va passar a mans del corredor txecoslovac Edgar Morawitz, que va fer una gran inversió per reprendre les curses. Una d’aquestes proves va ser el campionat espanyol de motociclisme.

L’imminent esclat de la Guerra Civil, però, va tornar a aturar les competicions i el circuit es va acabar convertint en un camp d’instrucció de soldats. El posicionament de Morawitz contra el règim de Francisco Franco el va obligar a abandonar la gestió de l’autòdrom per por a les represàlies de la dictadura. En aquells anys, els terrenys van canviar de propietaris diverses vegades, fins que es va acabar convertint en una explotació agrícola.

La granja Avimar va funcionar fins als anys 80 i va transformar considerablement l’autòdrom per donar-li l’aspecte que té avui dia. La grada històrica va tancar i es va convertir en una fàbrica de pinsos. A l’interior de l’anella es va conrear vinya, blat i arbres fruiters, es va crear un sistema de reg amb basses i canals, i es van construir milers de metres quadrats de galliners i naus de porcs i vedelles. L’activitat agrícola, per tant, va permetre preservar el lloc de la destrucció.

Més de cent anys després de la seva inauguració, hi ha un projecte per recuperar l’activitat esportiva, social i cultural de l’Autòdrom de Terramar. Ara per ara, el projecte està aprovat, però les denúncies de diverses formacions polítiques i ecologistes del territori, “per motius ambientals”, l’han aturat. Fins que no es resolgui aquest procés judicial, el futur de l’autòdrom és molt incert.

12. Green NCAP, avaluant la sostenibilitat i l’impacte ambiental dels vehicles

La indústria de l’automòbil fa temps que treballa per adaptar-se a les directrius mediambientals i de sostenibilitat marcades per les administracions per reduir les emissions i lluitar contra l’escalfament global. Per això els esforços ja fa temps que s’han orientat a fabricar vehicles menys contaminants. En aquest context, una eina rellevant que s’ha impulsat fa relativament poc temps és el Green NCAP, un programa que avalua l’impacte mediambiental dels automòbils, i que es planteja com un servei d’orientació per als consumidors que volen comprar un vehicle.

El Green NCAP va néixer oficialment el 2019, per bé que ja feia uns anys que es treballava en el seu impuls. Es tracta d’una iniciativa independent germana de l’Euro NCAP, el programa que avalua la seguretat activa i passiva dels automòbils i que està actiu des de fa 25 anys. En el cas del Green NCAP, l’objectiu és oferir una avaluació objectiva i neutral de l’impacte ambiental dels vehicles.

Això es fa mitjançant un programa de proves i assajos que es duen a terme en diferents laboratoris que són membres del programa. En aquest sentit, cal remarcar que el Green NCAP està integrat per administracions de la Unió Europea (estatals o regionals), clubs de mobilitat i organitzacions de consumidors. Entre els primers destaquen els governs d’Alemanya i França, a més del Departament de Transports del Regne Unit. Com a clubs de mobilitat destacats es troben l’ADAC alemany, l’OAMTC austríac, l’ACI italià, o la FIA. Cada administració membre designa un laboratori que és l’encarregat de fer les proves. La Generalitat de Catalunya és una de les administracions que hi pren part, amb Idiada com a laboratori designat.

Foto: Idiada

Els fabricants són els que decideixen els vehicles que s’avaluen. Alba Garbí, project manager d’Enginyeria de vehicles lleugers, línia motriu d’Idiada, explica a La Fura que tots ells són cotxes “que ja estan en servei i que es venen al mercat europeu”. S’avaluen tant els vehicles de combustió (gasolina, gasoil, gas), com els elèctrics, els híbrids convencionals, els híbrids endollables i els d’hidrogen.

Els aspectes del vehicle que s’avaluen es divideixen en tres apartats: la qualitat de l’aire, l’eficiència energètica i els gasos d’efecte hivernacle. Per fer-ho, es fan assajos tant al laboratori (amb diferents condicions atmosfèriques que van des dels 23 °C que es consideren estàndards fins als -7 °C) com en condicions reals en carretera oberta. “Són assajos més exigents que els que es fan per a l’homologació, ja que són més representatius de l’ús real dels vehicles”, remarca Garbí.

El sistema de qualificació puntua els vehicles de 0 a 5 estrelles i proporciona recomanacions als consumidors i a altres parts interessades sobre la sostenibilitat dels vehicles. Garbí afegeix que els paràmetres que s’avaluen van canviant cada dos o tres anys, “per incorporar els avenços tecnològics del sector”. Així, de cara al 2025 es volen adequar els paràmetres per avaluar millor els vehicles elèctrics i també per tenir en compte aspectes com la capacitat de recàrrega, l’autonomia dels cotxes i el confort tèrmic.

Igualment, el gener del 2025 entrarà en joc una variable importat en el seu sistema de puntuació, l’Anàlisi del Cicle de Vida (LCA per les seves sigles en anglès), l’objectiu de la qual és analitzar l’impacte ambiental dels vehicles no només durant el seu ús, sinó durant tota la seva vida útil. L’LCA avalua, entre altres, la contribució de gasos d’efecte hivernacle (en CO2 equivalent) i l’energia primària necessària al llarg de totes les fases del cicle vital: la producció del vehicle i components, la fase d’ús –tenint en compte la font energètica per moure’l–, el manteniment i l’impacte del tractament al final de la seva vida útil.

Altrament, des d’un temps endarrere, Green NCAP incorpora a la seva pàgina web una nova eina, l’LCA interactive tool, que ja calcula l’impacte LCA amb el propòsit d’informar els consumidors i permetre la comparació entre vehicles. Aquesta eina interactiva també permet modificar les condicions d’ús, com, per exemple, el nombre de quilòmetres anuals o el país per on circula, aspectes que afecten l’impacte mediambiental.

Des que es va posar en marxa el programa, Green NCAP ha avaluat prop de 120 vehicles que es poden trobar a la seva pàgina web. El 2023 van ser 29, amb una tendència creixent.

13. La nova Tourneo Courier arriba a Ford Nicolàs

La Tourneo Courier és una furgoneta amb un acabat SUV.

El concessionari Ford Nicolàs ha començat l’any carregat de novetats. Una d’elles, la més destacada, és que a les instal·lacions de Vilafranca del Penedès es pot trobar la nova Ford Tourneo Courier, un model que es caracteritza pel seu disseny, la seva practicitat i un acabat SUV.

La Tourneo Courier és una furgoneta, tot i que ocupa el lloc dels monovolums i podria acabar fent-se un forat en el segment dels SUV. És un model versàtil, que el converteix en un vehicle familiar, però també per a conductors que decideixen tenir una vida molt activa.

Des de Ford Nicolàs destaquen l’augment de la longitud del vehicle. Amb 18 centímetres més, la Tourneo Courier guanya en habitabilitat i maleter, molt més espaiós. També remarquen el seu frontal, amb l’oval de la companyia estatunidenca en grans dimensions i una graella molt vertical. Característiques que evoquen a l’estil americà de la marca. La furgoneta disposa d’un motor de gasolia 1.0 Ecoboost de 125 cv, amb opció de caixa manual de sis velocitats o powershift de doble embragatge i set marxes.

Tres acabats diferents
Aquest model està disponible en tres acabats diferents: Trend, Titanium i Active. L’acabat de sortida, el Trend, és molt complet i inclou, entre altres, una pantalla central de vuit polzades, sistema multimètida compatible amb Android i Apple, retrovisors elèctrics calefactats o llums llargs automàtics i antiboira. Pel que fa a tecnologia de seguretat, aquest acabat també incorpora l’avís de precol·lisió i de sortida de carril, el reconeixement de vianants i de ciclistes i el control de creuer intel·ligent.

La gamma Titanium afegeix prestacions com l’arrancada sense clau, barres del sostre, carregadors sense fils, climatitzador automàtic o sensor d’aparcament amb càmera. Finalment, l’acabat tipus SUV (o Active), incorpora l’alerta de trànsit creuat, control de velocitat adaptatiu, detector d’angle mort, navegador i proteccions inferiors. Tot un seguit de sistemes que el certifiquen amb el segell 5 Estrelles Platinum EuroNcap.

També la gamma comercial d’aquest model està plena de millores. La nova Transit Courier és més llarga, ampla i alta.

14. Es presenta el nou Toyota C-HR, un crossover pensat per al públic europeu

El Toyota C-HR presenta un disseny vantguardista.

Prenent com a punt de partida l’èxit del Toyota C-HR original, arriba la segona generació del crossover que va revolucionar el segment C-SUV. Concebut, dissenyat i produït a Europa, suposa un pas més enllà en disseny, motoritzacions, equipament i seguretat. Està disponible en tres versions híbrides elèctriques –140H, 200H i 200H AWD-i– i una híbrida endollable –220PH.

La nova generació del Toyota C-HR presenta un disseny avantguardista, equipat amb tecnologies avançades i una oferta de motoritzacions híbrides electrificades i endollables amb més potència i eficiència, a part de més capacitat de conducció en mode elèctric. També reforça el compromís de Toyota amb Europa: el nou model va ser concebut a Europa pensant netament en els clients europeus, i es fabricarà exclusivament a Europa, inclòs el muntatge de bateries d’alt voltatge.

El Toyota C-HR original va trencar el motlle del disseny dels tot terreny amb les seves línies cupè. En el nou model, aquestes línies són encara més nítides, per crear un perfil de supercupè. Pel que fa a  l’interior, transmet unes sensacions i una aparença encara més premium. Tots els elements de control es concentren a la zona del conductor, mentre que la disposició horitzontal del quadre d’instruments dona als ocupants la sensació que l’habitacle els envolta i potencia el confort. A més, compta amb un nou quadre d’instruments totalment digital de 12,3 polzades, disposa també d’un sistema de clau digital i un sistema d’il·luminació ambiental interior amb un espectre de fins a 64 colors.

Màxima seguretat
Totes les versions del nou Toyota C-HR comptaran amb la més recent gamma de sistemes de seguretat activa i assistència al conductor de Toyota Safety Sense. L’abast i la funcionalitat s’han ampliat per oferir una protecció encara més eficaç contra molts riscos d’accident habituals i per reduir la càrrega sobre el conductor. Per mantenir aquestes funcions a l’última, millorant-ne el funcionament o corregint qualsevol anomalia, el sistema rebrà actualitzacions sense fil, sense necessitat de visitar el concessionari.

Més informació als concessionaris Toyota Supra Motor de Vilanova (ronda Europa, 62) i Vilafranca (av. Tarragona, 96).

15. Vilamòbil presenta el nou Audi Q8 2024 i el Volkswagen T-Cross

L’Audi Q8.

Vilamòbil ha presentat dues de les novetats més destacades de les marques Audi i Volkswagen. Es tracta de l’Audi Q8 i el Volkswagen T-Cross. El Q8 és un tot terreny de combustió d’alta gamma, un SUV enorme i amb etiqueta ECO, però millor equipat. Passats 5 anys desde que aquest model es va posar a la venda, la marca Premium treu ara el restyling. Els canvis s’aprecien principalment en les opcions de personalització i equipament, mentre que les motoritzacions són idèntiques al model anterior.

Respecte al seu antecessor, el Q8 SUV S Line incorpora importants equipaments de sèrie addicionals, com els Fars Matrix LED amb tecnologia làser, seients davanters amb ajustament elèctric i funció de memòria pel seient del conductor, clau de confort amb desbloqueig del maleter controlat per sensor, un sistema de seguretat Audi pre sense basic, el paquet llum ambient plus, l’Audi virtual cockpit plus o l’Audi Application Store (amb aplicacions com Spotify o Amazon Music) i smartphone interface, entre d’altres. A la part del darrere debuten també uns pilots que alerten als conductors que circulen massa a prop.

La versió més emocional es l’edició Black Line, que afegeix llantes Audi Sport de 22 polzades, vidres foscos, carcasses dels retrovisors exteriors en negre, barres longitudinals del sostre en negre, màscara de Singleframe en gener, un paquet d’òptica negre puls i un sistema d’escapament en negre. A tot això, cal sumar-hi, al punt més alt de la gamma, un nou SQ8 amb un brutal motor V8 biturbo de 4.0 litres amb 507 CV de potència, tracció total quattro permanent i vectorització electrònica del par, però que compta amb un sofisticat sistema de desconnexió de cilindres per a reduir el seu consum. En resum, el SUV insígnia d’Audi es posa al dia a nivell estètic i tecnològic per a lluir més sofisticat i esportiu i amb un equipament reforçat.

L’altra novetat és el Nou Volkswagen T-Cross, que ha sigut objecte d’una important actualització en matèria de disseny i tecnologia. Els canvis principals es poden apreciar en el disseny dels fars i pilots, en l’equipament i en els materials de recobriment. A l’interior hi ha canvis a la pantalla del sistema multimèdia, que ara està lleugerament separada del taulell de control, i té les opcions de 8 o de 9,2 polzades. És important remarcar la millora en la càrrega vertical que pot suportar la bola de remolc, que ara és de 75kg en lloc de 55, una mesura pensada, entre d’altres coses, per a transportar bicicletes elèctriques, que són més pesades que les tradicionals. El T-Cross està disponible en tres nivells d’equipament: Bàsic, Life i R-Line.

Però sens dubte, el que més destaca d’aquest restyling del T-Cross és la gamma de colors exterior, apostant per colors vius com el Groc Grape, el Blau Clear Metallic o el Vermell Kings Metallic. En quant a les motoritzacions, tota la gamma té motor de gasolina, que va des dels 95CV (canvi manual) fins els 150CV (canvi automàtic DGS), passant per un motor entremig de 115CV que es pot combinar amb una transmissió manual de sis relacions o una caixa de canvis automàtica de 7 velocitats.  Una sèrie de canvis que fan el nou T-Cross encara més atractiu.

16. Kia traurà al mercat quatre cotxes elèctrics assequibles d’aquí al 2025

Kia prepara nous models de bateria amb un preu més baix.

La firma coreana Kia ha anunciat que vol tenir al mercat catorze vehicles totalment elèctrics l’any 2027. D’aquests, quatre arribaran abans del 2025, i seran models de bateria amb un preu més baix.

El primer d’arribar serà el Kia EV3, a finals d’aquest mateix any. Es tracta d’un SUV de mida compacta, seguint l’estella dels models Niro o XCeed. L’exterior del vehicle té una clara empremta de la marca a Alemanya, mentre que l’interior és segell coreà, amb novetats pel que fa a la seva funcionalitat o versatilitat. Comptarà amb una arquitectura de 400 V i una extensa gamma de verios, amb un i dos motors elèctrics, tracció davantera i total i una bateria amb més de 500 quilòmetres de bateria.

L’any 2025, Kia llançarà al mercat tres models més: l’EV2, l’EV4 i l’EV5. Aquest últim pretén ser la versió SUV del crossover EV6, però amb una aposta clara per les pantalles de control. Es reduiran, per tant, els comandaments físics i, opcionalment, s’oferirà un head-up displau de realitat augmentada, que distribueix indicacions per bona part del parabrisa. Amb un interior molt ampli i un disseny diàfan, Kia EV5 és un model molt avançat tencològicament. L’EV4, en canvi, es caracteritzarà per ser un model molt modern i rupturista. És, segons la companyia, la seva resposta a una berlina elèctrica com el Tesla Model 3. Finalment, l’EV2 serà un SUV compacte i assequible del segment B, però la companyia coreana no ha volgut donar-ne més detalls. En aquest sentit, Kia vol assumir un lideratge i ser la marca de referència al mercat dels elèctrics. Kia s’ha proposat vendre un milió de vehicles d’aquestes característiques l’any 2026.

Més informació a Autocam, a l’avinguda de Tarragona, 92, de Vilafranca, i a la ronda d’Europa, 62, de Vilanova.

17. El Nou Hyundai Kona, nomenat “millor cotxe de l’any” als premis ABC 2024

El nou Hyundai Kona.

El Nou Hyundai Kona ha estat elegit Millor Cotxe de l’Any 2024 als premis d’ABC. Aquest guardó és el reconeixement més prestigiós dins de la indústria de l’automòbil a Espanya i és atorgat per un jurat que està compost per trenta-quatre periodistes de diferents mitjans de comunicació, entre els quals hi ha diaris, revistes, televisió, ràdio i agències. Els lectors i els subscriptors de l’ABC també hi han pogut mostrar les seves preferències amb les votacions que s’han fet a la pàgina web del diari.

El premi té en compte el disseny interior i exterior, la tecnologia, la fiabilitat, el rendiment i la seguretat. A més, es valora molt positivament l’àmplia gamma d’opcions mecàniques, que inclou versions amb motor de combustió interna (ICE), híbrides (HEV) i híbrides lleugeres de 48 V, totes amb variants esportives N Line, i versions 100% elèctriques. El Nou Hyundai Kona se situa a la part alta del segment SUV-B, el de major volum del mercat.

El director general de Hyundai, Leopoldo Satrustegui, ha mostrat la seva satisfacció pel guardó: “A Hyundai estem encantats amb aquest reconeixement com a Millor Cotxe de l’Any al nou Kona. Un model que destaca per la perfecta unió de rendiment gràcies a les diferents tecnologies d’electrificació, tecnologia i disseny avantguardista, pels quals creiem que és un mereixedor digne d’un guardó tan distingit. El Nou Kona serà, sens dubte, un referent en el segment dels suv B i estem convençuts que estarà a dalt de tot de les vendes en aquest segment.”

Des d’Augusta Car, concessionaris oficials Hyundai, han convidat a conèixer de primera mà el Nou Hyundai Kona i els altres models de la marca Hyundai, com l’icònic Tucson, el robust Santa Fe, els utilitaris i30, i20 i i10, o els impressionants elèctrics Ioniq 5 i 6, en totes les seves gammes. Augusta Car té exposició, venda i taller a Tarragona, Reus, Cambrils, Vilafranca, Vilanova i, recentment, al Vendrell. Més informació a www.augustacar.es.

Grup Jounou incorpora la representativitat de Peugeot i Citroën

El Seat Ibiza compleix 40 anys amb una sèrie limitada i detalls exclusius.

Grup Jounou, concessionari oficial de Seat, Opel i Honda, ha incorporat la comercialització de les marques Peugeot i Citroën, ampliant així la seva representativitat al territori. A partir d’ara, els clients de Grup Jounou tindran accés als nous models que ambdues marques presenten en el segment de vehicles sostenibles (híbrid, híbrids endollables i elèctrics). Models que ofereixen la màxima connectivitat, seguretat i fiabilitat.

Peugeot i Citroën se sumen a les novetats que Grup Jounou presenta amb les marques Opel, que ha incorporat la motorització híbrida amb etiqueta eco, i Honda, que ha presentat dos nous models al mercat. Es tracta de l’Honda ZR-V Full Hybrid e:HEV (1.000 km d’autonomia), un SUV cupè esportiu de gran rendiment i estil, amb disseny ergonòmic espaiós i versàtil; i del nou  Honda CR-V, un vehicle que ofereix la màxima eficàcia, estalvi de combustible, confort i prestacions i que s’ha llançat en versió Full Hybrid (960 km d’autonomia) i Plug-in Hybrid (81 km d’autonomia).

40 anys del Seat Ibiza
Grup Jounou està de celebració. I és que aquest 2024 es compleixen 40 anys del cotxe que va canviar el destí de Seat, el Seat Ibiza. Coincidint amb aquesta important efemèride, Seat ha llançat al mercat el Seat Ibiza Edició Especial Aniversari, una sèrie limitada amb detalls exclusius com ara el color de la carrosseria amb Gris Graphene, llantes de 18”, seients esportius, motors de 115 cv i 150 cv i moltes prestacions.

En paral·lel Seat també ha tret el nou Seat León, un model que ofereix una tecnologia avançada, un rendiment dinàmic, un confort superior i un sofisticat disseny. Disponible amb carrosseria compacta de cinc portes i sports tourer, amb opcions mecàniques de micro híbrid de 110 cv, 150 cv i PHEV de 204 cv.

Totes aquestes novetats, les podràs trobar a les instal·lacions que Grup Jounou té a Vilafranca del Penedès i a Vilanova i la Geltrú i Sant Pere de Ribes.

18. El Nissan Qashqai fa una aposta per la tecnologia e-POWER

El Nissan Qashqai e-power.

Nissan ha fet una aposta decidida per la tecnologia e-POWER en el SUV icona de la marca, el Nissan Qashqai. El Qashqai e-POWER no és un cotxe elèctric, ni tampoc un híbrid, sinó ambdues coses al mateix temps. Les seves rodes es mouen exclusivament amb l’energia d’un motor elèctric, alimentant-se d’una bateria molt petita que es carrega constantment a través d’un motor de gasolina que fa de generador.

Tot i que el cotxe es mou a través del motor elèctric, a la pràctica, és un cotxe híbrid. Com aquests, arrenca en mode elèctric si té energia a les bateries però, després de rodar uns metres o en aixafar més del compte el pedal de l’accelerador, es posa en marxa el motor de combustió. La diferència és que, als híbrids convencionals, això es fa tant per alimentar la bateria com per propulsar les rodes, mentre que a l’e-POWER, només és per a la primera funció.

Nissan assegura que així s’aconsegueix una eficiència més gran, ja que, com que no està tan sotmès a les demandes de potència, baixa el consum i les emissions. Això sí, quan s’accelera amb força, ja sigui per fer un avançament o per guanyar velocitat, el motor es revoluciona com en un híbrid, ja que ha de generar molta energia per a la bateria. La diferència entre un híbrid i un e-POWER es basa principalment en dos aspectes: que el motor de combustió treballa de manera més plana i constant per recarregar les bateries; i que el cotxe es mou només amb electricitat, cosa que té beneficis en la conducció diària.

Al final, un e-POWER acaba sent més “elèctric” del que sol ser un híbrid convencional, no només perquè funciona més en silenci, sinó perquè compta amb l’explosivitat dels motors elèctrics, que lliuren el par de manera immediata. En línies generals, conduint un Qashqai E-Power s’acaba gaudint de més potència, silenci i confort.

E-POWER és una tecnologia electrificada única que ofereix una forma més receptiva, silenciosa i eficient d’experimentar la conducció a la ciutat, sense endolls.  Des de Nikko Center animen a provar aquesta tecnologia al concessionari de l’avinguda de Tarragona, 137, de Vilafranca del Penedès,  i al de la ronda d’Europa, 70, de Vilanova i la Geltrú.

19. La marca xinesa Omoda aterra a Vilafranca

El primer vehicle Omoda que es comercialitza a Vilafranca és el SUV Omoda 5.

La marca xinesa Omoda, que pertany al grup Chery, inicia aquest febrer la comercialització dels seus productes al Penedès, de la mà del grup Autocam. Chery, matriu de la nova marca Omoda, és un dels principals fabricants d’automòbils asiàtic i el principal exportador xinès, arribant a 937.000 unitats exportades l’any 2023.

Omoda ha iniciat aquest 22 de febrer les seves operacions a l’Estat espanyol, preparades  inicialment per a la venda del SUV de segment C Omoda 5, però que s’ampliaran ràpidament amb el llançament d’altres models de la mateixa marca com l’Omoda 9 i l’Omoda 3 i de la marca germana Jaecoo, que debutarà, a mitjan 2024 amb el SUV Jaecoo 7.

SUVs d’última generació
Omoda s’especialitza en l’elaboració de SUVs estil crossover que van més enllà de mers vehicles, adopten tecnologia d’avantguarda i disseny futurista per satisfer els gustos de personalitats joves i dinàmiques i amb una visió cap al futur de la conducció. Els seus vehicles s’adhereixen a l’estàndard de seguretat global de cinc estrelles Euro NCAP.

L’Omoda 5 és el primer cotxe que es treu al mercat. Es tracta d’un SUV de segment C del qual es comercialitzarà inicialment una versió de benzina amb un motor d’1,6 litres turbo de 185 CV i tracció davantera amb canvi automàtic de doble embragatge i set velocitats; amb una atractiva estètica i un equipament complet. Posteriorment, arribarà al mercat la seva variant 100% elèctrica, l’Omoda 5 EV.  Omoda oferirà inicialment una garantia de cinc anys o 150.000 km per als seus vehicles.  L’Omoda 5 es ven i es pot provar al concessionari Omoda Autocam Motor de Vilafranca del Penedès, a l’avinguda Tarragona, 92.

20. Škoda engega el 2024 amb tota la seva gamma renovada

Škoda Kamiq és el top vendes de la marca i aquest 2024 s’ha actualitzat en totes les seves versions.

Škoda ha encetat l’any renovant tota la seva gamma de vehicles. I és que, si el 2023 va presentar l’Škoda Fabia totalment renovat, enguany és el torn d’actualitzar l’Škoda Octavia, l’Scala i el Kamiq i de renovacions, també per complet, de  l’Škoda Superb i el Kodiaq.

Amb aquestes renovacions i actualitzacions la marca automobilística té per objectiu que la gamma d’Škoda guanyi presència als carrers i places d’arreu.

Tres versions per al nou Kamiq
En el cas del top vendes, l’Škoda Kamiq, la renovació ha afectat els interiors, a nous motors evolucionats i a un renovat exterior incorporant grups òptics evolucionats amb para-xocs i llantes de nou disseny. Aquesta “rentada de cara” d’un model que de base té un comportament excepcional, juntament amb les condicions de finançament de compra flexible (anomenades “Škoda tu eliges”) fan preveure que aquest model esdevingui un top vendes al nostre país, igual com ho és a la resta d’Europa.

Del Kamiq, se n’han creat tres versions: Selection, Design i Montecarlo. En el cas del Kamiq Selection, s’equipa amb pantalles funcionals i pràctiques, sis airbags, frenada d’emergència, control de carril, il·luminació full led, ajudes a l’aparcament, càmera, accés sense clau, connectivitat. El model Design dota el Kamiq d’un especte esportiu amb nous interiors Sport, sostre panoràmic i llantes atractives, entre altres. Finalment, la nova versió Montecarlo s’ha redissenyat totalment pensant en els amants del motor i la velocitat.
Més informació sobre tots els vehicles Škoda als concessionaris Škoda Automòbils Autocam de Vilafranca del Penedès (carretera de Sant Jaume, 3).

21. Els vehicles d’ocasió, gerència i km0, punta de llança d’Autokolecció

L’Expofira Km0 tindrà lloc del 7 al 10 de març al recinte firal Fira Reus Events.

La marca especialitzada en la venda de vehicles d’ocasió, gerència i km0, Autokolecció, continua creixent i compta ja amb més de 500 vehicles en el seu estoc, consolidant-se, així, com una marca de referència al territori.

Autokolecció ofereix una gran varietat de models seminous, des de vehicles utilitaris, berlines, familiars, esportius, furgonetes i vehicles 4×4. La marca ofereix vehicles tant a aquells que busquen una oportunitat com per aquells que volen un vehicle premium un a preu més assequible. Des del concessionari recorden que tots els vehicles disponibles estan revisats i garantits.

Expofira Km0
Autokolecció ha aconseguit fer-se un lloc entre les marques més reconegudes del territori, en bona part gràcies a la celebració de l’Expofira Km0. Un esdeveniment que des de fa set anys se celebra al recinte firal Fira Reus Events. Aquest 2024, l’Expofira Km0 tindrà lloc del 7 al 10 de març, també a Reus.

En un espai de 6.000 metres quadrats, els visitants s’hi trobaran, al llarg de quatre dies, una àmplia oferta de vechiles d’ocasió, km0 i gerència d’Autokolecció i de diversos concessionaris que formen part de Nima Grup d’Automoció.

Després de set anys, l’Expofira ha esdevingut una de les fires de vehicles d’ocasió més esperades de principis d’any. Una cita ineludible que continua creixent i innovant, amb més vehicles i descomptes.

Més informació a la botiga d’Autokolecció a Vilafranca del Penedès. La marca especialitzada en vehicles d’ocasió, gerència i km 0 està ubicada a l’avinguda de Tarragona, número 137.

22. El mercat de vehicles d’ocasió joves viu un moment dolç

Actualment, el grup Autocam té a la venda més de 250 vehicles.

El mercat d’ocasió ha tancat el 2023 amb un creixement del 2,5% i ha superat els 1,9 milions d’unitats venudes. D’aquestes, prop de 500.000 eren models joves, segons indica la consultora MSI per a les patronals del sector Ganvam i Faconauto. És per això que des del grup Autocam reivindiquen, un cop més, el paper del vehicle usat jove com a palanca per garantir una mobilitat accessible i assequible. El concessionari advoca per un pla d’incentius que doni suports als vehicles de fins a cinc anys, de manera que les rendes més sensibles puguin canviar el seu antic cotxe per un de més eficient, en línia amb els objectius de descarbonització.

Un bon moment
Segons apunten des d’Autocam, el mercat de vehicles joves està vivint un moment dolç. Així ho confirmen, de fet, diversos estudis sobre tendències de consum, que indiquen els motius pels quals aquest sector està a l’alça. La conseqüència directa és la relació entre la qualitat i el preu dels vehicles, molt més assequible per a totes les butxaques. Però també cal tenir en compte aspectes, com ara el poc quilometratge dels vehicles o les garanties i revisions amb estàndards de concessionaris oficials, entre altres.

Actualment, el grup Autocam disposa de més de 250 vehicles joves, dels quals destaquen marques de renom com Toyota (amb fins a 15 anys de garantia des de la primera matriculació), Kia (6 anys de garantia) o Škoda (2 anys de garantia). A causa dels canvis legislatius relacionats amb aspectes mediambientals, el grup Autocam ofereix la compra flexible. Es tracta d’un sistema a partir del qual adquireixes un vehicle i, al cap d’uns anys, es pot canviar o retornar. Més informació a Autocam, a l’avinguda de Tarragona, 92, de Vilafranca, i a la ronda d’Europa, 62, de Vilanova.

 

FER UN COMENTARI