Ramon Giró, cavista sadurninenc, propietari del celler Jaume Giró i Giró, membre de l’Institut del Cava i, des del mes de maig, vocal de la Cambra de Comerç de Barcelona
Va ser una sorpresa, guanyar les eleccions a la Cambra de Comerç de Barcelona amb la candidatura Eines de País i ser-hi elegit vocal?
Sabíem que sortiríem, però no amb tanta majoria. Ens ho va fer pensar la mobilització que hi va haver, entre petites i mitjanes empreses, autònoms, fins i tot microempreses.
Quin és el vostre objectiu, a la Cambra?
Treballar pel benestar i pel creixement de tot l’empresariat, tenint en compte que la majoria d’empreses són pimes, autònoms, botiguers.
La imatge que transmet la Cambra és la d’un grup d’empresaris que fan estudis econòmics i cursos de formació.
Quan desapareix la quota cameral obligatòria, es busca finançament amb el lloguer d’instal·lacions i fent cursos de formació, que sempre havien estat d’alta categoria; eren com màsters d’economia. Nosaltres hi volem donar un valor afegit més: la implicació de l’empresariat en les decisions que poden afectar el país en general; una comunicació entre cambres d’arreu del món (n’hi ha 12.000) per ajudar a internacionalitzar-se les empreses; fer de mitjancers en empreses per sortir a l’estranger; podem donar certificacions de qualitat d’un producte que vulgui sortir a l’estranger.
Ho focalitzeu molt en la internacionalització, quan la majoria d’empreses són petites i no exporten.
També volem establir contacte amb els ajuntaments i intercedir si hi ha problemes amb el comerç; influir en el Departament de Comerç per ajudar a definir uns horaris comercials a Catalunya; tenir les associacions de comerciants dins les nostres delegacions comarcals; participar en l’ordenació del territori… Fins ara les cambres havien quedat quasi com una eina de formació i poca cosa més. Volem donar-hi una altra funció.
Com a cavista, com has vist el conflicte pel preu del raïm d’aquesta verema?
És un fet molt negatiu que una empresa es posicioni per sota del preu de cost i fer d’escandall del quilo de raïm. Negatiu per als que elaborem un producte de prestigi i negatiu per a tot el sector. Quins arguments tindrem per apujar el preu?
Si la Xampanya, o fins i tot la regió on es fa el prosecco, poden pagar preus alts pel raïm i ser competitius, per què el cava no?
Cal no oblidar que les grans empreses han estat punta de llança per obrir portes i entrar a mercats de tot arreu. El problema és haver volgut entrar-hi de forma fàcil. Haver lluitat amb un producte de preu baix t’obre moltes portes, però també limita la bona imatge del producte. Parlar de bona relació qualitat/preu és una mala imatge. I qui ho pateix al final és el pagès, que té un producte que ha de col·locar sí o sí, i que depèn del sector cooperatiu i elaborador. Si volem que els viticultors joves tinguin un futur aquí –i també la població en general, perquè també donem feina a restaurants, botigues, etc.–, és molt important que es puguin guanyar la vida.
El pla estratègic del cava que s’està redactant és un intent de blanqueig de la imatge que té el cava?
Cal una identificació i una segmentació; és una necessitat del sector que ve de lluny. El primer pas va ser quan es van definir els Gran Reserva. El segon, amb els Caves de Paratge. I la segmentació i zonificació són el tercer i és urgent, no podem esperar eternament.
Altres DO més compactes no necessiten aquestes diferenciacions internes.
Aquí hi va haver el gran error el 1991 d’integrar altres zones, que distorsionen la idea de producte associat a un territori, i això crea malestar. A més, la DO Cava depèn de Madrid, pel fet de ser supraautonòmica. I hem entrat en una dinàmica de discussió, que hi és des de sempre. Hem passat de fer vi ranci, destil·lats, després érem una fàbrica de xampany, ara cava. És un sector molt dinàmic que contínuament busquem la manera de donar una sortida a un producte que surt de la terra, i de prestigiar-lo. No podem quedar-nos quiets esperant que se solucioni sol.
Raventós i Blanc, Clàssic Penedès, Corpinnat, Institut del Cava/Pimecava… És evident que encara que sigui un únic sector, els interessos són divergents.
La marxa dels cellers de Corpinnat ha generat tensions perquè ha donat la sensació que uns eren qualitat i els altres no. I no va per aquí, la cosa. Jo penso que l’ideal seria que el cava tingués una identificació territorial amb la zona i que s’hi poguessin integrar uns i altres. Sense el pla estratègic, difícilment canviarà res; amb el pla estratègic, obrim una porta per començar-ne a parlar.
El Cavatast, quin paper creus que ha de jugar en el sector?
Hem de portar aquí cellers de cava de tot arreu. No ha de ser una fira del poble, sinó una fira de prestigi on el cava es presenti a tot el món, amb una perspectiva més àmplia i una projecció molt més gran. No ha de ser només un lloc per venir a tastar vins, sinó que hi ha d’haver espais de diàleg, de debat, exposició, de trobada de prescriptors de tot el món, cal afegir més serveis, més actes. No pot ser que només hi hagi el 10% de tots els cellers. Ha de ser un punt de promoció del cava, de bona imatge.
El cava té bona imatge?
A veure si ens traiem de sobre aquesta autoflagel·lació dels catalans. Ens hem de donar valor, autoestimar-nos, creure que estem fent coses bones, que les aprecien de fora. No ens castiguem contínuament. Els petits treballem per tenir productes prestigiats, els grans obren portes. Treballem junts.