Transport públic més car

0
662

S’acaba l’any i és hora de revisar tarifes. Una de les que es modifica cada 1 de gener és la del transport públic, i l’Autoritat Metropolitana del Transport (Generalitat, Àrea Metropolitana i Ajuntament de Barcelona) ja ha donat a conèixer els preus per a l’any que ve. Amb la intenció d’afavorir l’ús continuat del transport públic, es crearà una nova targeta mensual (T-Usual, en substitució de la T-Mes), que permetrà fer un nombre il·limitat de viatges durant un mes i que s’abarateix un 25%. Fins aquí, tot bé. Les autoritats públiques abaixen preus per afavorir el transport col·lectiu en detriment del vehicle privat, que contamina l’aire i destrueix el planeta. Hi ha, però, una bona colla de peròs, i és que la T-Usual anirà acompanyada d’una T-Casual (fins ara T-10) que serà més cara i molt restrictiva.

Efectivament, el nou sistema tarifari només té en compte els qui fan servir cada dia el transport públic. Però la targeta que més s’empra, la T-10, que permet comprar deu bitllets amb un estalvi considerable (de prop del 30%) en relació amb la compra d’un bitllet senzill, no es beneficia de cap descompte sinó que s’apuja un 11,3% i, a més, passa a ser personal i intransferible, de manera que si una parella, una família o un grup vol anar a Barcelona amb tren, hauran de fer-ho amb bitllets individuals o comprar una T-Usual (el nou nom de la T-10) cadascun. El bitllet individual també s’apuja, per cert, de l’ordre del 10%.

És evident que si l’administració vol que cada vegada es faci servir menys el vehicle privat per anar a Barcelona, aquestes decisions no ho afavoreixen. Ans al contrari, sembla que convidin a agafar el cotxe particular.

En paral·lel, l’1 de gener entrarà en vigor la Zona de Baixes Emissions permanent a Barcelona i rodalia, que prohibirà entrar a la ciutat amb vehicles privats antics (dièsels anteriors al 2006 i benzina anteriors al 2000) els dies feiners entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Amb això s’espera disminuir un 15% la contaminació de l’aire a la capital catalana. La decisió seria correcta si s’acompanyés de la potenciació del transport públic, però com hem dit, no tothom va a Barcelona cada dia. I com sempre, el que acaba pagant els plats trencats és el mateix tipus d’usuaris. Algú ha calculat la contaminació que causen sobre la ciutat els 50 milions de passatgers anuals de l’aeroport del Prat?

FER UN COMENTARI