El 18 d’abril a la tarda la sala d’actes del Centre Cívic d’Olesa de Bonesvalls acollirà l’estrena del documental “Camí Ral. La Ruta Oblidada“. El llargmetratge, dirigit per Xavier Sánchez Torres i amb música del penedesenc Roger Subirana, és fruit d’una intensa recerca històrica i territorial i té per objectiu donar a conèixer l’antic Camí Ral que unia Barcelona i Vilafranca del Penedès. Conegut també amb el nom de “Via Mercadera”, es tracta d’una ruta mil·lenària que va ser el principal motor econòmic i social entre Barcelona i el sud de Catalunya fins al segle XVIII.
Mitjançant l’ús de tecnologia de drons amb IA i cartografia dinàmica, l’espectador podrà resseguir el traçat exacte de l’antic camí, sovint ocult sota el creixement urbà o la vegetació del Massís del Garraf. El documental reivindica el paper de l’antic Hospital medieval d’Olesa en aquesta xarxa, ja que va esdevenir un punt clau d’assistència a viatgers, pelegrins, pobres i malalts en aquesta via tan concorreguda i un nus estratègic de la porta d’entrada del sud de Catalunya des de l’època medieval fins a finals del segle XVIII.
El llargmatratge té una durada de 100 minuts i recull el testimoni d’una dotzena d’especialistes, entre historiadors, arquitectes, arqueòlegs, estudiosos de camins històrics i geòlegs, a més de la col·laboració de centres d’estudis locals. “Aquest camí és la nostra història oblidada. Redescobrir-lo és una oportunitat per recuperar la nostra identitat i potenciar un model de turisme cultural i sostenible per a les comarques del Barcelonès, del Baix Llobregat i de l’Alt Penedès”, afirma el seu director, Xavier Sánchez.








