Una de les oportunitats d’aquesta pandèmia la tenim en la potenciació del consum del Km 0. En aquesta comarca tenim una gran riquesa agrícola no només en el vi, sinó també en altres productes com els préssecs, els melons, l’oli, les verdures, les peres i tants altres productes que es van produint al llarg i ample de les tres comarques penedesenques. Ara que els nostres moviments estan limitats al territori, és l’hora que els pagesos i venedors de tots aquests productes facin servir les xarxes socials o les botigues obertes per oferir-los. Després de tot això que estem vivint, ja res tornarà a ser igual com abans. Hem d’aprofitar les noves regles del joc que de mica en mica s’aniran marcant sobre el camí per intentar aprofitar el màxim possible els nostres recursos.
Una bona manera seria que les diferents cooperatives que hi ha al territori treballessin com si fossin una gran cadena comercial i s’intercanviessin els productes per poder oferir el millor de nosaltres en tot aquest territori. Aquesta és una manera de fer front des del km 0 a les grans cadenes que estan instaurades al territori.
A partir d’aquí, i a la recerca d’un producte final de qualitat, hi ha els establiments de restauració que podrien aprofitar aquesta xarxa per adquirir els seus productes, que després serviran als restaurants. Hem de treballar perquè preu i qualitat vagin en la mateixa línia, s’ha de buscar que un nombre màxim d’establiments confiïn en els nostres productes. La gastronomia també és cultura.
No sé que passarà enguany amb el turisme, però també hem de tenir en compte les persones que viuen en aquests municipis perquè puguin gaudir dels seus productes. La gent no es mourà tant com altres anys per por i per tema econòmic. Convertim el nostre Penedès en una excel·lent oferta cultural per als seus habitants.