A Vilafranca del Penedès el nou sistema de recollida de la brossa estarà desplegat abans de Sant Joan. S’anirà instaurant per barris i per setmanes, començant pel de les Clotes i acabant pel del Centre. La metodologia serà la mateixa arreu: una campanya informativa d’una setmana de durada al barri, una reunió oberta al veïnat cada dimecres a la tarda, lliurament del kit de recollida (contenidor i clauer) de dimarts a divendres al local de l’associació de veïns i veïnes pertinent i, un cop passada aquesta setmana, inici de la instal·lació dels nous contenidors.
“A Vilafranca els contenidors estaran sempre oberts i l’ús del clauer o l’app servirà, ara per ara, per aplicar bonificacions a la taxa d’escombraries de 2027. La recomanació i el prec que fem des de l’Ajuntament a la ciutadania és que s’utilitzi sempre alguns d’aquests dos sistemes abans de llençar la brossa”, ha anunciat el regidor de Transició Energètica, Miquel Medialdea. D’aquesta manera, segons s’insisteix des de l’equip de govern, el clauer o l’app que hauria de servir per obrir els contenidors servirà per aplicar bonificacions en les pròximes ordenances municipals a qui l’empri. L’alcalde de la ciutat, Francisco Romero, feia una crida a la col·laboració ciutadana: “Som molt conscients que tots els canvis costen, però la normativa ens hi obliga i el medi ambient també, per tant, demanem la col·laboració de tota la ciutadania perquè faci un bon ús dels contenidors i utilitzi el clauer o l’aplicació”.
Vuit setmanes per vuit barris
El nou sistema de recollida començarà, tal com s’ha anotat, pel barri de les Clotes. El veïnat rebrà abans una carta informativa i entre el 21 i el 25 d’abril es repartirà el material al local de l’associació veïnal (dimarts i dissabtes de 10 a 16.30 h i de dimecres a divendres de 14 a 20.30 h). En el mateix local veïnal dimecres a les 18 h es farà una sessió informativa i, finalment, entre el 27 i el 30 d’abril els contenidors vells s’aniran substituint pels nous.
Aquesta dinàmica s’anirà replicant barri a barri. Després de les Clotes el desplegament seguirà pel Molí d’en Rovira (inici el 28 d’abril), la Barceloneta-Sant Magí (5 de maig), l’Espirall (12 de maig), la Girada (19 de maig), Poble Nou (26 de maig), Sant Julià (2 de juny) i el Centre (9 de juny). Així doncs, el 19 de juny es preveu que a tot Vilafranca i els seus nuclis disseminats hi hagi els nous contenidors instal·lats i tot el material repartit. “Les persones que no puguin anar a recollir el material al seu barri, podran fer-ho als altres”, avançava Miquel Medialdea.
Bateries de contenidors mòbils al centre
Actualment al barri del Centre no hi ha cap bateria fixa de contenidors. Amb el nou sistema de recollides tampoc hi serà, ja que s’ha optat per un sistema de bateries de contenidors mòbils, que s’instal·laran cada tarda en cinc punts encara a determinar i es retiraran al matí de l’endemà.

Porta a porta per a grans generadors, comerços i restauració
Vilafranca ha optat per un sistema de gestió de residus híbrid. Això vol dir que tota la ciutadania haurà d’utilitzar els contenidors, mentre que uns 400 establiments (entre grans generadors, restauració i establiments comercials) faran el porta a porta.
Pel que fa als nuclis i barris disseminats, l’Ajuntament ha avançat que s’optarà per tòtems i armaris de contenidors, tot i que en alguns casos en què aquests siguin a tocar de nuclis d’altres municipis, s’ha arribat a acords amb els consistoris veïns perquè puguin sumar-se al seu sistema de recollida (aquest és el cas, per exemple, del barri de Pere Pau).
A Vilafranca actualment l’índex de recollida selectiva és del 40,83%, molt per sota de l’objectiu fixat per la Unió Europea, que estableix arribar al 60% del reciclatge l’any 2030. Amb aquest nou sistema de recollida, l’Ajuntament espera poder assolir aquesta xifra.
Augmenta més d’un 10% el reciclatge
La implantació del nou model de recollida de residus forma part d’un contracte conjunt de la Mancomunitat Penedès-Garraf que abasta 22 municipis i que s’ha anat desplagant per fases des de la tardor de 2025. La capital de l’Alt Penedès és el municipi més gran d’aquests 22 municipis amb el servei mancomunat i és també, juntament amb Font-rubí i Castellet i la Gornal, l’últim a posar-lo en marxa. Aquest nou contracte, adjudicat el 2024 per valor de 88 milions d’euros a l’empresa FCC, té una vigència de 8 anys.

D’aquests 22 municipis que comparteixen el servei de recollida de residus, n’hi ha que han optat únicament per contenidors intel·ligents, alguns pel porta a porta i d’altres -com Vilafranca- per un sistema híbrid. Amb el nou contracte, a banda de la renovació dels contenidors i de la gestió de les deixalleries i les plantes de selecció, s’hi inclou també la renovació de tota la flota de camions. En aquest sentit, des de la Mancomunitat s’avança que els nous camions, camionetes i furgonetes es començaran a desplegar progressivament des d’ara fins a finals d’estiu, que han d’estar operatius a tots els municipis.
Josep Maria Huget, vicepresident de la Mancomunitat Pendès-Garraf, avançava que les dades de recollida dels municipis que tenen ja instaurat el nou sistema de recollida són positives: “En el primer trimestre d’any ha augmentat entre un 10 i un 12% els índex de recollida selectiva. Això ens indica que tota la feina que estem fent des del mes de novembre està començant a donar els seus fruits i ens fa pensar que a finals d’any puguem arribar a índex de recollida al voltant del 55%”, apuntava.
Per fraccions, la Mancomunitat estima que s’ha disparat un 50% el reciclatge de la brossa orgànica, mentre que el del paper i cartró ha crescut un 33%. En el cas dels envasos, els primers tres mesos de l’any la recollida selectiva a la vintena de municipis amb nous contenidors ha pujat un 29%, mentre el vidre s’ha mantingut estancat. Tot plegat, ha fet baixar un 25% les escombraries dipositades al contenidor de rebuig.








