Aquesta setmana s’ha presentat el resum dels treballs desenvolupats per un conjunt de professionals de l’urbanisme i la planificació territorial amb el mandat de la Plataforma DIV (Defensem la Identitat Vitivinícola) Penedès, i la seva conclusió és que el projecte de fer arribar el quart cinturó fins al Penedès és obsolescent, per innecessari, per la qual cosa segueixen mantenint que es pot tancar al corredor d’Abrera. D’aquesta manera, s’evitaria entrades expansives cap al Penedès, amb efectes devastadors sobre el seu espai vitivinícola.
En paral·lel, també demanden la major permeabilitat d’una autopista AP-7 prevista sense peatges, i una N-340 amb un caràcter més local.
En el mateix sentit, els estudis sobre els nuclis urbans s’allunyen de les dinàmiques expansives i mostren que hi ha reserva de sòl al Penedès per gairebé cent anys en més en el cas de sòl residencial, i més de 30 anys per al sòl d’activitat econòmica (indústria i serveis). Aquesta contenció ve també reforçada pels estudis econòmics, que emmarquen la vinya en tota la seva cadena de valor. La demanda de la protecció de la vinya, més enllà de l’estricte conreu, també es resol amb una adequada proposta d’ordenació dels espais oberts, sense competència entre els valors a protegir, proposant que superi l’escala municipal, prenent les unitats de paisatge com l’entitat bàsica de la seva ordenació.
Els estudis són el resultat de l’empenta i el lideratge de la societat civil del Penedès i del teixit associatiu, empresarial i sindical, que han fet un esforç majúscul per aportar al Pla Territorial del Penedès posant en valor l’espai vitivinícola.