L’administrador concursal d’Alfisa presenta un ERO per acomiadar els 95 treballadors

0
1001
Pla general de l'edifici principal d'Alfisa, a Santa Margarida i els Monjos. // GEMMA SÁNCHEZ-ACN

L’administrador concursal d’Alfisa, fàbrica de components d’automoció a Santa Margarida i els Monjos, ha aprovat un ERO per tancar l’empresa i acomiadar els seus 95 treballadors. Segons avançava el comitè d’empresa a l’ACN, la planta haurà de tancar definitivament després que un robatori de cable de coure frustri la represa de la seva activitat.

Àngel Arana, president del comitè, declarava a l’ACN que la plantilla està ara en pitjors condicions que al setembre, moment en què es van declarar en vaga. Arana recordava que els treballadors no han cobrat cap nòmina des del passat mes d’agost i tem que encara faltin mesos per rebre les indemnitzacions, que hauran d’anar a càrrec del Fons de Garantia Salarial (FOGASA). El president del comitè explicava que els treballadors d’Alfisa van vigilar la fàbrica durant tot el període de vaga i fins a finals del mes d’octubre, però que van deixar de fer-ho a partir del primer cap de setmana de confinament perimetral perquè l’administrador concursal no els va facilitar el permís de mobilitat per motius laborals. En aquest context, algú hauria entrat a les instal·lacions per robar el cable de coure.

Arana apunta que el comitè ja havia negociat amb Nissan “per subministrar-los caixes de canvis i reactivar la nostra fàbrica, però amb el robatori s’han fet enrere i s’han buscat un altre proveïdor”. El president també lamenta que Renault no ha volgut reprendre la relació amb Alfisa degut a les desavinences i “coaccions” que hi va haver per part de la direcció.

El comitè espera que aquesta setmana s’activi el període de consultes de 30 dies de l’ERO, però sap que només podran aspirar a les indemnitzacions marcades per FOGASA: 20 dies per any treballat, amb un màxim de 25.500 euros. “Hi ha companys de feina que estaran perdent diners perquè porten tants anys a l’empresa que els pertocaria una indemnització molt més gran”, apunta Arana, que assegura que l’ERO quedaria aprovat a principis de gener “en el millor dels casos”.

“A efectes legals estem donats d’alta a la Seguretat Social, on figura que estem cobrant una nòmina que no rebem”, afegeix. Una situació que els impedeix optar a qualsevol ajuda econòmica de l’Ajuntament o de la Generalitat.

Sense nòmines ni ajuts

En relació a les nòmines endarrerides, el comitè d’empresa apunta que les haurà d’assumir també l’estat espanyol si abans l’empresa no ven els seus béns. Arana assegura que hi ha la possibilitat de vendre totes les instal·lacions de Santa Margarida i els Monjos, així com tota la maquinària; cosa que donaria liquiditat a l’administrador concursal i faria que els treballadors poguessin rebre algun ingrés endarrerit.

La mitjana d’edat dels 95 treballadors d’Alfisa se situa en els 40 anys. Tots els empleats són a la fàbrica des de fa, com a mínim, 10 anys, i també hi ha nombrosos casos que s’aproximen a les dues dècades treballant a les instal·lacions. Aquesta situació limita la plantilla a l’hora de buscar noves feines.

L’ERO d’Alfisa és el quart cas que sacseja la indústria automobilística del Penedès. Aquest estiu, Magnetti Marelli –també als Monjos- va pactar l’acomiadament de 77 treballadors. Mesos més tard, van arribar els anuncis d’ERO a Sant Gobain-Glass de l’Arboç -122 acomiadaments- i a Bosch de Castellet i la Gornal -300 treballadors afectats-. A aquestes xifres, s’hi sumen desenes de persones sense feina degut a la fi de subcontractes a les grans companyies afectades.

FER UN COMENTARI