Vilanova i la Geltrú ha perdut definitivament els mòduls d’acollida per a persones sense llar. El passat 31 de març, els mòduls de l’operació fred van tancar perquè el Consorci Sanitari de l’Alt Penedès-Garraf (CSAPG) necessitava aquest espai per ubicar la nova base del Sistema d’Emergències Mèdiques. Des del govern assenyalen que estan treballant braç a braç amb la Fundació Sant Antoni Abat per trobar una solució, tot i que ara per ara no tenen cap alternativa sobre la taula.

Segons ha explicat a La Fura la regidora d’Acció Social, Gisela Vargas, el govern no ha tingut temps de reacció perquè el CSAPG els va fer saber el passat mes de novembre que no es renovaria el conveni de cessió dels jardins de l’Hospital Sant Antoni, que és on estaven ubicats els mòduls. “La nostra voluntat era mantenir el conveni”, ha afirmat Vargas.

Aquesta decisió ha fet que el govern treballi a contrarellotge amb el Patronat de la Fundació Sant Antoni Abat per reobrir els mòduls al més aviat possible. Tot i que ara mateix no hi ha cap alternativa a curt i mitjà termini, la regidora d’Acció Social ha explicat que la intenció és reubicar-los en un solar d’uns 400 metres quadrats que hi ha ubicat al carrer dels Horts i que és propietat de la Fundació. Un solar que, per cert, ja es va cedir a l’Ajuntament de Vilanova l’any 2022 per oferir solucions al problema de sensellarisme. El conveni de cessió tenia una durada inicial de dos anys, prorrogables a dos anys més si s’hi acabava fent un alberg amb cara i ulls. Aquest projecte, però, depenia d’una subvenció que no es va arribar a atorgar i, per tant, la cessió del solar tampoc no s’ha pogut ampliar.

Nou projecte

Fa mig any, però, que la Fundació Sant Antoni Abat va presentar un nou projecte al Consistori per reobrir els mòduls de l’operació fred al carrer dels Horts. Un projecte que, segons Vargas, era “molt ambiciós” tenint en compte les finances municipals. “És difícil trobar alternatives quan has d’acomplir amb un pla de sanejament que no et permet fer inversions”, ha dit. El projecte proposava adequar els terrenys per construir-hi uns mòduls nous, ja que els actuals es troben en un estat “deplorable”. “Tenen l’espai idoni per acollir aquest servei, però el projecte té un cost força important”, ha reconegut la regidora. Ara, el Patronat de la Fundació Sant Antoni Abat estaria repensant aquest projecte per fer-lo “més senzill i més econòmic”. Segons Vargas, el projecte que s’està redactant planteja la reobertura dels mòduls en aquest espai, a més d’habilitar un servei de dutxes i un espai de socialització per a les persones que viuen al ras. L’Ajuntament, però, no ha concretat quan podria estar enllestit el projecte.

Ocupació “baixa”

Per a la regidora, els mòduls dels jardins de l’hospital “no eren la millor solució” per donar resposta a aquest col·lectiu. Vargas argumenta que actualment l’ocupació dels mòduls és molt baixa i recorda que l’any passat es van atendre un 35% menys de persones que el 2023. Això no obstant, i segons dades a les que ha tingut accés aquest setmanari, l’any 2024 van fer ús dels mòduls un total de 73 persones, la qual cosa representa una mitjana de 12,81 usuaris per mes. Al febrer, que és el mes amb més ocupació de l’any, es van registrar 21 usuaris i 160 pernoctacions.

L’oposició ha criticat durament la manca de previsió del govern i ha reclamat reubicar de manera urgent els mòduls en terrenys municipals, o bé cercar un acord temporal amb alguna entitat de la ciutat que disposi d’un terreny adient.

FER UN COMENTARI