Ametller Origen continua creixent a doble dígit. La companyia ha tancat el 2022 amb una facturació de 453 milions d’euros, cosa que suposa un increment del 17% respecte de l’any anterior, i un total de 3.491 treballadors (4% més que el 2021).
El grup, fundat el 2001 pels germans Josep i Jordi Ametller, compta ja amb més d’1 milió de clients i té una quota de mercat del 3,1% a Catalunya, amb un pres molt important en fruita i verdura (arribant al 12%). Els plats cuinats són un altre dels punts forts, superant ja una quota de mercat del 7%.
L’empresa reinverteix cada any tots els beneficis amb l’objectiu de seguir evolucionant i fer créixer els tres verticals del negoci: producció agrícola, elaboració i comercialització. Darrerament, ha fet una gran aposta per les Terres de l’Ebre. A més d’obrir la seva primera botiga a Amposta té més de 200 hectàrees de camps a la zona. També ha adquirit una nau al polígon industrial de Tortosa de 20.000 m2 on vol desplegar el club de productors de carxofa, per sumar esforços amb altres productors tant a nivell de producció com de comercialització.
Un dels altres projectes que té en marxa són els camps d’assaig de tomàquets per obtenir productes d’una qualitat genuïna i amb el màxim sabor. Actualment, es proven més de 100 varietats diferents en tres camps ubicats en diferents zones de la Península Ibèrica. El 60% de la producció de tomàquets ja es destina a clients tercers, tant nacionals com internacionals.
Pel que fa a l’obrador, elabora cada any més de 15 milions de productes que distribueix a les seves botigues i també a altres retailers com truites, cremes, sopes fredes o iogurts. Des dels seus inicis la innovació ha estat clau per poder oferir productes saludables, nutritius i saborosos. En aquest sentit, el grup es troba immers en diversos projectes d’innovació alimentària com per exemple els productes refrigerats elaborats a partir de la fermentació de fons, que ofereixen una alternativa sostenible a la proteïna.
Creixement sostenible
El creixement d’Ametller Origen va lligat a la seva aposta per transformar el model agroalimentari en un sector més innovador i sostenible i convertir-se així en una empresa neutra en emissions de CO2. De fet, tot i haver duplicat el nombre de botigues, ha aplicat diferents mesures al llarg de tota la cadena de valor per mitigar l’impacte de la seva activitat en el medi ambient. Gràcies a aquestes accions, ha aconseguit reduir el 40% de les emissions associades al consum energètic, la refrigeració i generació de residus a les botigues i els desplaçaments dels seus col·laboradors.
“Volem continuar alimentant de manera saludable i sostenible les generacions del futur i, per aconseguir-ho, és clau impulsar un canvi en el sector. Estem patint directament les conseqüències del canvi climàtic i hem de sumar tots els esforços per trobar solucions” apunta el conseller delegat, Josep Ametller. La companyia projecta l’Agroparc Penedès com un punt clau per aconseguir-ho, esdevenint el primer districte agroindustrial d’energia positiva i CO2 negatiu. Amb l’Agroparc, el grup vol consolidar la producció primària a través de la digitalització, gestionar de manera eficient els recursos i apostar per la formació i transferència tecnològica. Està previst que aquest any comencin les obres de la primera fase amb l’objectiu que estigui en funcionament el 2026.