Aprendre en bits o en àtoms

0
218

Les tecnologies de la informació i comunicació, TIC, han modificat d’una manera radical la nostra manera d’aprendre. Ja no ens relacionem ni pensem de la mateixa manera que ho feia la generació anterior. La pregunta és si els avenços en les TIC i en intel·ligència artificial, IA, ens ajudaran a ser més capaços que generacions anteriors. Convé més aprendre sobre àtoms o sobre bits?, com es preguntava en un article Juan José Millás. Els més convençuts parlen d’un aprenentatge més ràpid, adaptat a les necessitats i multimèdia que permet una millor gestió metacognitiva.

Els més preocupats parlen de la priorització de la immediatesa davant de la reflexió, de l’entusiasme davant la crítica i d’acceptació al qüestionament. Mario Vargas Llosa (sí, l’ex de la Presley) es preguntava en un article per què cal l’atenció i la memòria si prement les tecles adequades ja tens el que cerques. Acabava postulant que com més llest és el nostre ordinador, més babaus ens tornem.

Algunes anècdotes extretes de la pràctica docent: quan m’he queixat de les faltes ortogràfiques en un examen fet amb ordinador, però amb restriccions, algú m’ha dit que és perquè no té accés al corrector, si demano llegir a la universitat un text de 16 pàgines i en demano una reflexió em trobo algun alumne que em diu si cal llegir-ho tot. I un tercer, quan un alumne ha suspès un examen amb preguntes conceptuals m’ha comentat que aquests coneixements no li serviran de res quan sigui mestre. Els alumnes d’avui dia són natius digitals, però els falta la competència per convertir l’allau d’informació en coneixement. De fet, les mancances les tenen ells i nosaltres també. Tinc un dubte. Demano consell al ChatGPT, la nova eina d’IA.

“La intel·ligència artificial és una tecnologia amb molts beneficis, però també pot presentar alguns perills. En primer lloc, l’ús excessiu de dispositius electrònics amb IA pot distreure els joves i dificultar-los la concentració. Això pot afectar negativament el seu rendiment acadèmic i la seva capacitat per aprendre de forma efectiva. En segon lloc, l’ús constant de cercadors d’IA pot conduir al ‘desenvolupament de memòria feble’, ja que els adolescents es poden refiar excessivament de la tecnologia per recordar informació en lloc de fer-ho ells mateixos. Per evitar aquests perills, és important que els adolescents utilitzin la IA de manera responsable i en limitin l’ús”. En prenc nota. Si ho diu la IA, deu ser veritat.

FER UN COMENTARI