Calafell manté l’aposta pels contenidors oberts mentre mira de combatre «el turisme de brossa»

0
186
Cartells de la nova campanya que ha engegat l'Ajuntament de Calafell.

Calafell ha esdevingut una excepció al Baix Penedès dins dels canvis engegats en l’àmbit de la recollida de residus. Mentre la resta de municipis de la comarca han impulsat els últims anys –o aquest mateix 2026– nous models de recollida selectiva, bàsicament els contenidors intel·ligents i la recollida porta a porta, a Calafell mantenen l’aposta pels contenidors oberts.

El consistori ha engegat una renovació completa de les seves illes de contenidors, que ja s’ha dut a terme a la part inferior de la via del tren, i que es completarà a partir de setembre a la resta del municipi. Els nous contenidors, però, funcionen com sempre i estan oberts en tot moment. Segons explica a La Fura l’alcalde de la població, Ramon Ferré, aquesta aposta està basada en «la confiança en la ciutadania i la convicció que el millor sistema és aquell que facilita el servei i fomenta la corresponsabilitat».

El canvi de model que s’ha impulsat en la majoria de municipis catalans respon a la necessitat d’arribar a unes xifres de reciclatge que determina la Unió Europea, i que estableixen que cal arrbar al 55% aquest mateix 2025, i al 60% el 2030. Si això no s’assoleix, es penalitza econòmicament els municipis que més rebuig generen, un fet que acaba revertint en la taxa que es paga pel servei.

Calafell es troba actualment al voltant del 45% de reciclatge i necessita un increment de deu punts aquest any. Ramon Ferré creu que assolir aquesta fita és factible amb el sistema de contenidors oberts, tot i que això comporti «fer la feina una mica millor» a l’hora de reciclar. «Hem vist que al municipi es fa força bé la recollida selectiva, i creiem que amb una mica més d’implicació de la gent i reforçant la recollida comercial, ho podem aconseguir», apunta.

Ferré també afirma que la propera obertura de la nova deixalleria municipal –que està pendent de rebre la llicència ambiental per part del Consell Comarcal– ajudarà a millorar aquestes xifres. Aquesta setmana, l’Ajuntament ha iniciat una campanya de sensibilització per fomentar el reciclatge, posant cartells on es pot llegir ‘A casa nostra, fem-ho bé’. La iniciativa s’acompanya de la presència d’agents cívics al carrer que tenen la missió de sensibilitzar els ciutadans i aclarir els dubtes que tinguin.

Turisme de brossa

El fet que Calafell sigui l’única població de la comarca amb el model de contenidors oberts provoca, però, un altre problema. I és que residents que viuen en carrers que estan a tocar del municipi, però pertanyen al Vendrell o Cunit, acaben deixant la brossa als contenidors de Calafell, ja que als seus carrers, aquests s’han tret o tancat. És un problema que ha passat, per exemple, a la urbanització El Romaní, que està dividida entre el Vendrell i Calafell.

Davant això, l’Ajuntament de Calafell ha posat uns altres cartells amb la frase ‘El teu residu, el teu municipi’, i que posa el focus en aquestes conductes incíviques que perjudiquen el conjunt de la ciutadania. Ferré assegura que la campanya no va dirigida contra els ajuntaments del Vendrell i Cunit, sinó contra aquells ciutadans que dipositen els residus del seu municipi en contenidors d’un altre municipi. El personal que hi haurà al carrer també haurà de controlar, afegeix, aquests comportaments.

FER UN COMENTARI