Educar sense violència

0
100

Hi ha dos personatges històrics que han deixat frases que fan pensar. Albert Einstein va dir en una ocasió que educar en l’exemple no és una manera d’educar, és l’única manera de fer-ho. L’altra és Maria Teresa de Calcuta. Va aconsellar que no ens preocupem si el nostre fill no ens escolta, perquè ens observa tot el dia. Les dues frases tenen molt en comú. Es fonamenten en la teoria de l’aprenentatge social d’Albert Bandura, un psicòleg canadenc que va postular que el nostre aprenentatge està mediat entre els factors contextuals i els factors psicològics de la persona i que aprenem conductes bàsicament per observació (Bandura, 1977). Per demostrar-ho va agafar un grup de nens i nenes i els va dividir en dos grups. Al primer grup els va passar un vídeo en què una dona donava cops a un ninot de plàstic i a l’altre no. Quan els del primer grup entraven a l’habitació reaccionaven violentament amb el ninot; el segon grup no va mostrar aquestes conductes. Durant la infància el petit fa el que veu i és gràcies als models i al procés de maduració del cervell que aquest nen adquireix consciència dels seus actes i de com afecten els altres. Un estudi fet amb 342 alumnes, ara en la seva recta final d’anàlisi, evidencia que implantar programes per reduir el bullying dona fruits.

L’Escola Intermunicipal del Penedès, de Sant Sadurní d’Anoia, un dels 141 centre d’educació catalans que han participat en el projecte #aquiproubullying, impulsat pel Departament d’Ensenyament, acaba de tancar els resultats de l’enquesta de percepció del bullying i ciberbullying entre el seu alumnat de secundària. La investigació feta evidencia que fomentar l’assertivitat i prevenir aquests casos contribueix a millorar la convivència escolar. L’estudi mostra que la percepció de l’assetjament a l’escola, després del programa, es redueix, i també constata una altra evidencia, relacionada amb el que Bandura ens alertava: l’alumnat que se sent assetjat també assetja. Les conclusions cauen pel seu propi pes. L’únic camí és educar sense violència. Cultivant assertivitat obtenim assertivitat, si cultives violència, generes violència.

FER UN COMENTARI