El simposi Vins Vinents conclou 63 premisses per millorar el futur del sector vitivinícola

0
787
PEXELS

Aquest matí s’han presentat les conclusions del simposi Vins Vinents, procés participatiu que comptava amb la implicació de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) i l’Associació Vinícola Catalana amb l’objectiu de definir els passos a seguir per al sector de la vinya i el vi a Catalunya.

Com ja vam informar en aquest mitjà, el passat mes de desembre l’òrgan va presentar el seu full de ruta a deu anys vista, en el qual subratllava la importància de cuidar els viticultors, arribar a un públic més jove i aconseguir un augment del consum de productes vitivinícoles. En total, el simposi ha conclòs 63 recomanacions i propostes per millorar el sector al territori.

Salvador Puig, president de l’INCAVI, afirmava que cal que el sector vinícola català entengui i es cregui el seu potencial: “els cellers, les diferents denominacions d’origen i les empreses catalanes han de veure que el sector vinícola català és essencial per moltes de les nostres comarques, i que no tenim res a envejar a la resta del món. A Catalunya tenim una fortalesa vinícola extraordinària que afecta el nostre paisatge, la història i la manera de fer, i no podem ser un país low cost, sinó que hem de fer que tota la cadena de valor pugui viure del sector”.

Per la seva banda, el president de l’Associació Vinícola Catalana Valentí Roqueta ha assegurat que el context pandèmic ha fet aflorar encara més els elements més rellevants i urgents per al sector, i ha forçat una acceleració en la recerca de les respostes adequades a qüestions com les estratègies per situar-se en mercats nacionals i internacionals, el foment de la creença que el vi és essencial per impulsar la identitat i cultura catalana o els canvis que s’han d’aplicar per augmentar la sostenibilitat i gestionar correctament les vinyes i cellers.

Puig afegia que des de Vins Vinents també s’ha conclòs que falta una unificació del sector que es plasmi en la creació d’un centre físic com seria una Casa del Vi a Barcelona, ja que el vinícola és un àmbit que “encara cal vertebrar del tot de manera conjunta, perquè tant les denominacions d’origen com les diferents entitats i administracions sovint acaben prenent decisions a banda”.

Vins Vinents ha servit per determinar, gràcies al centenar de participants en els equips de treball d’Organització del sector, Economia i mercats, Recerca, desenvolupament i transferència tecnològica i Comunicació i cultura del vi, que el vi català encara té dificultats per aparèixer en mitjans de comunicació generalistes i atraure consumidors joves, i que la inversió en les innovacions tecnològiques ha de ser més gran, així com la implicació de tots els actors del sector en cimeres, consells i altres processos participatius a gran escala.

Els 63 punts de les conclusions del simposi es poden consultar en aquest enllaç.

FER UN COMENTARI