La DO Penedès es compromet a ser 100% ecològica al 2025 i comença a treballar per esdevenir DOQ

0
461
Joan Huguet, president de la DO Penedès.

Aquest dimarts al matí al celler Mas Rodó de Mediona ha acollit la presentació del Pla Estratègic de la Denominació d’Origen Penedès 2021-2030. El full de ruta que la DO ha dibuixat per als pròxims nou anys està marcat per l’impuls d’estratègies basades en la sostenibilitat, l’ecologia, la qualitat dels seus vins i el patrimoni històric i paisatgístic del Penedès. “El Pla Estratègic neix de la reflexió que els que treballem a la terra hem de fer tot el que estigui al nostre abast per fer front al canvi climàtic”, avançava Joan Huguet, president de la DO.

Pel que fa a la sostenibilitat, i tal com ja s’havia anunciat fa uns mesos, el 2025 totes les vinyes de la DO Penedès hauran de ser ecològiques, esdevenint així la primera DO del món en assolir aquest repte. Per Francesc Olivella, director de l’entitat, aquesta fita és “fàcilment assolible” ja que actualment ja hi ha un percentatge alt de vins de la DO que són ecològics. A més, el Pla Estratègic es fixa com a objectiu mitigar es emissions de CO2 i intentar captar-ne de l’atmosfera. Igualment, per aconseguir un preu just del raïm amb la denominació, destacar-ne la singularitat i prioritzar la qualitat, s’impulsarà la destinació única del raïm, és a dir, una vinya inscrita a la DO Penedès no podrà estar-ho també en altres denominacions.

Un altre eix estratègic que es fixa per aquests nou anys que venen és potenciar el patrimoni vitivinícola promocionant varietats recuperades com la moneu per elaborar vins negres. També es contempla la incorporació de noves tècniques d’elaboració amb mínima intervenció, per la qual cosa es crearà una comissió de treball i un comitè de tast per definir els paràmetres específics que han de complir aquests tipus de vins.

Des de la DO Penedès s’ha començat a treballar perquè la denominació pugui arribar a ser una DO Qualificada (DOQ). “Sabem que no és fàcil ni ràpid, però és un objectiu a més llarg termini, per això ja s’han creat dues comissions que hi ha començat a treballar”, apuntava Olivella.

El Vi de Mas, una nova categoria

A banda d’aquestes grans línies fixades pel Pla Estratègic i que han de servir per “caminar cap a la diferenciació i la recerca de la qualitat”, la Denominació d’Origen Penedès ha aprovat la creació de dues noves categories de vi: el Vi de Mas i el Gran Vi de Mas per reconèixer tots els vins de prestigi que s’elaboren de vinyes provinents d’un mas. Segons Olivella, l’objectiu és “singularitzar els vins amb un segell que doni a conèixer al consumidor la història dels masos pendesncs i gaudir d’uns vins elaborats seguint els màxims criteris d’excel·lència i amb total respecte per l’entorn”.

Per tal que un vi pugui formar part d’aquestes dues noves categories, haurà de complir uns criteris estrictes com que el mas sigui centenari, que les vinyes siguin ecològiques i es veremin a ma, que tinguin més de deu anys en el cas del Vi de Mas i més de 25 en el del Gran Vi de Mas, que els vins blancs surtin al mercat amb un mínim de 8 mesos de criança i els negres de 20 o que tinguin una puntuació superior a la de la DO, entre d’altres. Segons el director de la DO Penedès, Francesc Olivella, una setzena de cellers s’han mostrat interessats en elaborar aquest tipus de vins i preveu que en un parell d’anys podrien haver-hi una trentena de referències amb aquest segell.

El Pla Estratègic continua apostant per la zonificació en una desena de zones, així com per mantenir el distintiu de 100×100 xarel·lo per identificar els monovarietals fets amb aquesta varietat característica del Penedès.

Superat “el grau sotrac”

La Denominació d’Origen Penedès dona per superat el “sotrac molt gran” del 2020, quan la covid va fer caure les vendes prop d’un 30%, i preveu tancar l’any recuperant els nivells pre pandèmia. El president del Consell Regulador, Joan Huguet, ha assegurat aquest dimarts que l’ens ha constatat una “eufòria molt gran” en el consum, fet que porta els elaboradors a confiar, com a mínim, en repetir els prop de 18 milions d’ampolles venudes el 2019. La reobertura de la restauració i l’auge de les exportacions són els dos factors que més han impulsat les vendes.

FER UN COMENTARI