A la comarca del Garraf, les dones cobren, de mitjana, 685 euros menys que els homes un cop es jubilen. És una de les principals conclusions del segon Estudi del mercat de treball amb perspectiva de gènere del Garraf, elaborat per la Federació Empresarial del Gran Penedès (FEGP) i l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

Segons aquest informe, al Garraf les dones perceben una pensió contributiva mitjana de 1.156 euros, davant dels 1.841 euros dels homes. Aquesta diferència, que supera el 37% i té un impacte directe en l’etapa de jubilació, és el resultat de les desigualtats acumulades al llarg de la vida laboral.

Aquestes desigualtats, però, no s’inicien amb el primer contracte laboral, sinó molt abans, en l’àmbit educatiu. En aquest sentit, el mateix informe revela que només el 8% de les dones matriculades en formació professional cursen estudis vinculats a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques.

La segregació formativa acaba limitant l’accés de les dones als sectors amb millors perspectives salarials i d’estabilitat. De fet, tot i que les dones representen prop de la meitat de l’ocupació al Garraf, l’estudi de la FEGP i l’Ajuntament vilanoví destaca que només ocupen un terç de les posicions directives. Aquesta bretxa s’accentua, especialment, a partir dels trenta anys per la cura dels fills. Segons l’informe, el 63% de les persones inactives per motius domèstics o de cures a la comarca són dones.

Per revertir aquestes dades, l’estudi també planteja un conjunt de recomanacions adaptades a les singularitats del Garraf, que van des de la reducció de la segregació formativa fins a la millora de la qualitat de l’ocupació, la corresponsabilitat en les cures i la transparència retributiva.

FER UN COMENTARI