Li sembla bé així, senyor president?

0
284

El secretari general de l’OTAN, Mark Rutte, no veu perillar la reunió de l’OTAN, malgrat que Espanya es negui a acceptar arribar al 5% del PIB en la despesa en armes. Rutte s’ha desfet en elogis a Trump, remarcant les consecucions que ha assolit com a pacificador, uns elogis que farien vergonya a qualsevol persona mínimament objectiva, fregant el surrealisme i la submissió més descarada.

Però no és de Trump que voldria parlar, sinó de l’OTAN i de la demanda als seus països associats: un 5% en despesa militar.

Davant del perill d’un atac per part de Rússia, ara Europa ha de duplicar de llarg la seva despesa armamentista. Segur que Rússia representa el perill que ens volen fer creure per justificar l’aposta d’incrementar l’adquisició d’armes? Qui seria el gran beneficiat per la cursa armamentista? Quines grans indústries i quants entramats bancaris en sortirien beneficiats? Europa i l’OTAN, han sabut defensar Ucraïna? Des que Trump és a la Casa Blanca, l’ajuda a Ucraïna per part dels Estats Units i de l’OTAN ha baixat, i Rússia ho aprofita per guanyar terreny ucraïnès. L’OTAN ha sabut defensar Gaza? Encara han de pensar-se si el que fa Israel és o no un crim de guerra, una neteja ètnica… És possible que Trump hagi atacat l’Iran sabent que l’OTAN no mouria ni un dit per evitar-ho? Tant va afectar els seus caps veure com Trump renyava Zelenski a la Casa Blanca? És possible que Netanyahu hagi aprofitat que l’atenció mediàtica estava centrada en l’Iran per poder massacrar impunement gazians que van a buscar aliments als punts habilitats? Qui hi surt guanyant? Els Estats Units i Israel, els grans bancs i indústries armamentistes. Qui hi surt perdent? Gaza, l’Iran, Ucraïna, els països europeus de l’OTAN. Però tothom ha de destinar el 5% del seu PIB a armament, ho mana el “papi” Trump (paraules de Mark Rutte).

Segons el comptes oficials, el 5% que demana Trump significaria quasi triplicar la despesa espanyola en armament: de 30.000 milions a 80.000; en deu anys 350.000 milions extres. Amb 80.000 milions anuals es podria multiplicar per quatre el subsidi d’atur. Es podria multiplicar per dotze el pressupost de la Seguretat Social. Es podria multiplicar per trenta-sis la despesa en justícia, o per setze el pressupost estatal destinat a educació.

Aquesta és la barbaritat de diners que es demana destinar a armament, i aquests són altres possibles destins dels diners. Si es gasten 80.000 milions en defensa cada any, el que caldria fer seria cobrar més impostos (3.000 euros a l’any per persona) i aplicar retallades socials (40% a les pensions, per exemple), perquè la banca, les grans empreses i les fortunes milionàries no ho pagarien pas.

En molts aspectes no soc un defensor de Pedro Sánchez, però en aquest crec que l’encerta. Serem un llogarret situat al sud d’Europa que planta cara a l’imperi del cèsar Trump?

FER UN COMENTARI