L’Espai Social de Vilanova, gestionat per La Fundació Catalunya – La Pedrera, va posar en marxa el 2013 el projecte REMS, dirigit a persones grans que es troben en un estat inicial d’una malaltia neurodegenerativa i que no presenten un grau suficientment elevat per recórrer a un Centre de Dia o Residència.

En els seus quatre anys d’existència l’espai, ubicat a la rambla Samà, s’ha convertit en un centre de referència. Actualment atén més d’una quarantena de persones que, durant els matins, participen de diverses teràpies no farmacològiques orientades a mantenir el màxim de temps possible la seva autonomia. L’equip de professionals, integrat per una neuropsicòloga, dues fisioterapeutes, una psicòloga i una educadora social, prepara diverses activitats destinades a treballar l’estimulació cognitiva i la mobilitat física, així com també la sociabilització.

Tal com explica Alba Naval, psicòloga del centre, “preparem sessions tenint en compte les aficions, motivacions i història de cada persona. Escoltem les seves propostes amb la voluntat que adoptin un paper actiu i que en lloc d’espectadors es converteixin en actors del seu propi procés”. Les activitats, que tenen lloc en grup, s’acostumen a desenvolupar de manera distesa i divertida i s’acaben convertint en espais on compartir experiències i teixir noves amistats.

“Hem de tenir en compte que a partir d’una certa edat les possibilitats de relacionar-se amb altres persones es redueixen”, explica el coordinador del centre, Albert Llussà, que assegura que “sortir de casa i compartir activitats amb companys retorna les ganes de viure i millora molt l’estat d’ànim”.

Reforç escolar

Si durant el matí és la gent gran qui ocupa les dependències de l’Espai Social, a la tarda són infants i adolescents d’entre 6 i 16 anys els que ho fan. I és que, el centre també ofereix un programa d’acompanyament educatiu per alumnes que corren el risc de caure en el fracàs escolar.

La seva singularitat es troba en el fet que s’estimula la creativitat i l’educació emocional, dues competències poc implantades a l’escola ordinària i que són claus per preparar el seu futur com a adults. Així, a part del tradicional reforç escolar, infants i adolescents aprenen a expressar-se millor, a relacionar-se amb els seus companys, a assumir responsabilitats i a gestionar les seves emocions. “Tot això forma part d’un model d’educació integral que repercuteix positivament sobre el rendiment acadèmic”, explica Llussà.

El voluntariat, una peça clau

El voluntariat és una peça clau del centre. Actualment més d’una vintena de persones dediquen part del seu temps a ajudar en l’organització de les activitats que es programen, des de tallers de pintura, teatre o manualitats per a gent gran fins a sessions de lectura o activitats d’expressió corporal per als infants i adolescents. “Sense ells”, afirma Llussà, “cap dels dos projectes podria tirar endavant”.

FER UN COMENTARI