El conveni a quatre bandes entre l’Ajuntament de Vilafranca i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF), ADIF Alta Velocitat i el Ministeri de Transports ja s’ha signat. Això vol dir que el compromís anunciat el mes de març per l’anterior alcalde de la vila, Pere Regull, ara ja és ferm.

El conveni inclou resoldre les millores pendents quant al cobriment de la zona del Pont de Moja i de l’estació, així com altres actuacions puntuals al llarg del pas del tren per la vila. A més, es deixarà liquidat econòmicament el conveni de l’any 2004.

Així, en un termini de 5 anys s’haurà de cobrir tot el tram de via d’uns 220 metres que queda descobert entre el carrer Tossa de Mar i el Pont de Moja. També es construirà una llosa de cobriment al calaix ara descobert de l’estació, entre el passeig del Camp dels Rolls i l’edifici de l’estació. En aquesta actuació es diferenciaran dues zones: es  construirà una llosa davant del passeig del Camp dels Rolls per connectar la urbanització del carrera Comerç, a l’alçada del carrer Magarola, amb la plaça de l’Estació i que un cop completada permetrà suprimir l’actual passera que connecta ara el carrer Comerç i l’estació; i, una segona zona davant mateix de l’edifici de l’estació, que es cobrirà amb una estructura lleugera amb àmplies superfícies envidriades que permetin l’entrada de llum natural a les andanes. Encara a l’estació es preveu que en un termini de 5 anys s’hi instal·lin escales mecàniques per accedir a les vies i que s’executin els elements necessaris en matèria de seguretat (ventilació, evacuació, etc.).

Finalment, el coveni inclou que s’instal·lin també pantalles acústiques a la zona del parc del Poble Nou i a la zona dels carrers Papiol, Dr. Zamenhof i Manuel Barba i Roca i que es reurbanitzi el carrer Santa Fe, al polígon industrial de Llevant.

Qui ho pagarà?
Segons ha informat l’Ajuntament, ADIF s’encarregarà del finançament, licitació, contractació i direcció de la redacció del projecte constructiu de totes aquestes actuacions, amb un import estimat de 16,1 MEUR (IVA inclòs). L’única excepció són les obres d’urbanització del Carrer Santa Fe, que aniran a càrrec de l’Ajuntament i es preveu que asecendeixin uns 800.000 euros.

D’altra banda, en el conveni s’explicita la cessió a l’Ajuntament, un cop construïdes, de les superfícies tant de la llosa de cobriment fins al pont de Moja com de la llosa entre el carrer del Comerç i la plaça de l’Estació, així com de les pantalles acústiques que es construeixin a banda i banda del tram ferroviari descobert.

L’alcalde Francisco Romero ha destacat la rellevància de l’acord amb el Ministeri i ADIF per Vilafranca, que ja va ser aprovat pel ple municipal el mes de març passat. “Amplia les millores que va suposar el conveni del 2004 i s’hi inclouen pantalles acústiques a la part descoberta a una banda i altra de Vilafranca. És un gran acord. Ara només cal que els equips tècnics tant d’ADIF com de l’Ajuntament es coordinin bé perquè els projectes que s’executin siguin consensuats entre les dues parts i quedin ben integrats a la trama urbana”, ha assegurat. Romero ha subratllat alhora la tasca feta pel seu antecessor, Pere Regull, per aconseguir aquest conveni.

18 milions d’euros a pagar
L’altre conveni que s’ha signat digitalment és el que liquida econòmicament el conveni signat l’any 2004 per al soterrament de les vies a Vilafranca aprofitant la construcció de la infraestructura ferroviària de l’AVE. En aquesta ocasió la signatura ha anat a càrrec de la Ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, de la presidenta d’ADIF-Alta Velocitat, Maria Luisa Domínguez, i de l’alcalde de Vilafranca, Francisco Romero.

El conveni preveu que l’Ajuntament farà efectiu 17,9 milions d’euros a ADIF-AV. D’aquests 17,9, 10 milions es liquidaran ara que ja s’ha signat el conveni, mentre que la resta es farà en anualitats posteriors fins al 2027 (uns 2 milions cada any).

Francisco Romero ha recordat que del conveni signat l’any 2004 entre el Ministeri de Foment i l’Ajuntament, se’n derivaven unes obligacions de pagament i l’Ajuntament des de llavors s’ha mantingut ferm a l’hora d’exigir que el pagament del deute fos supeditat al fet d’arribar a un acord per solucionar temes que no van quedar prou ben resolts com era el calaix descobert de 220 metres que quedava entre el c/ Tossa de Mar i el pont de Moja”. L’alcalde ha explicat que l’Ajuntament disposava ja d’una reserva de 21 milions d’euros per fer front als pagaments derivats del conveni de 2004. D’aquesta manera, un cop liquidat el conveni, a l’Ajuntament li quedaran uns 3 milions que podrà dedicar a inversions al municipi.

FER UN COMENTARI