Un estudi planteja reduir les exportacions de vi en camió i augmentar-les en tren

0
704

El Comitè de Serveis Multimodals (CSM), òrgan de participació i coordinació dels departaments de Territori i Sostenibilitat i d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, en el marc del projecte TRAILS (TRAnsnational Intermodal Links towards Sustainability), ha presentat un estudi que analitza el desenvolupament d’un servei multimodal adaptat a les necessitats del sector del vi del Penedès i d’Occitània. Aquest estudi, finançat per la Unió Europea i Ferrocarrils de la Generalitat, posa de manifest l’oportunitat de creixement que té el servei de transport multimodal en el sector del vi. Un servei de transport en el qual el tram més llarg es fa en tren i, per tant, permet un estalvi important d’emissions de CO2 i d’altres gasos contaminants.

Penedès, país exportador

Espanya i França i, localment, el Penedès i Llenguadoc-Rosselló, són grans productors de vi, molt per sobre del seu consum, cosa que el converteix en un sector clarament exportador, amb grans volums d’exportacions cap a Alemanya, el Regne Unit, els Països Baixos i, en menor mesura, països nòrdics) i s’ha detectat una sèrie de serveis multimodals cap a aquests mercats, amb transit times, freqüència i costos competitius.

A més, el vi es considera una mercaderia molt adequada pel transport multimodal (no perible, sense control de temperatura, pes important pel cas del cava, etc.) i existeix una regularitat d’enviaments, normalment cap a grans hubs. En aquestes condicions, es considera que existeix una àmplia oportunitat per incrementar el transport multimodal, aprofitant els serveis existents.

Tot i així, l’ús tradicional del transport per carretera i una possible resistència al canvi de la cadena logística, diu el document, pot estar provocant una infrautilització d’aquesta fórmula de transport. A dia d’avui el poc tràfic ferroviari es fa des de Perpinyà. Els operadors ho justifiquen principalment per la saturació dels accessos a les terminals del port de Barcelona per i problemes de capacitat a altres terminals com Granollers. A això cal sumar les dificultats operatives i de costos del tram Barcelona–Perpinyà.

D’altra banda, el multimodal marítim té un pes més important que el ferroviari cap a destins com el Regne Unit, via el port de Bilbao.

Amb aquestes dades, l’anàlisi realitzat per la consultora Estrada Port Consulting proposa la millora de la comunicació i promoció de l’oferta multimodal cap als importadors; la integració de la sostenibilitat del transport en l’estratègia global de producció i distribució sostenible del sector del vi; la millora de la planificació dels estocs per adaptar-se a l’oferta multimodal; un possible canvi d’incoterm (gestió del transport per l’exportador); la millora de la freqüència dels serveis des de Barcelona (principalment Alemanya); i la millora de l’accessibilitat viària i la capacitat a les terminals catalanes.

FER UN COMENTARI