Un varador per a grans eslores, el gran repte del Port de Vilanova

0
1297
El regidor d'Urbanisme Gerard Llobet, el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pérez, el president de l'ADEPG, Martí Sistané, i el gerent de l'ADEPG, Isidre Also, dilluns durant la trobada al restaurant Marejol de Vilanova.

Crear un varador que esdevingui una important àrea tècnica per a grans eslores. Aquest és un dels reptes que haurà d’afrontar els propers anys el Port de Vilanova segons Joan Pérez, gerent de Ports de la Generalitat. “Actualment només els ports de Barcelona i Palma de Mallorca ofereixen aquest servei i comencen a estar saturats”, ha explicat Pérez, que també ha destacat que hi ha una gran demanda: “ens trobem que hi ha megaiots que no saben on atracar, ni on hivernar i encara menys on parar quan tenen una avaria”. “Tenim aquesta gran oportunitat i hem de ser capaços d’explotar-la”.

Tot i que la seva creació és responsabilitat de l’empresa concessionària del moll de Ponent, Marina Far, Pérez ha apuntat que “si no és capaç de fer-ho, entre tots hem de cercar una solució perquè aquest nou varador sigui una realitat, ens permeti ser competitius amb Barcelona i Mallorca i ens converteixi en un dels ports punters de tot el litoral català”.

1850.000 tones de mercaderies

Així ho va explicar dilluns en un esmorzar organitzat per l’ADEPG al restaurant Marejol. Durant la trobada, Pérez va apuntar que el Port de Vilanova “té tots els ingredients per esdevenir un dels més importants de Catalunya”. Actualment gestiona 185.000 tones anuals de mercaderies, però té encara un llarg marge per explotar, ja que té capacitat per a 500.000 tones. El 90% de les mercaderies són exportacions, principalment sal per al desgel, ciment i productes siderúrgics, i el 10% restant, importacions, fonamentalment fusta.

És la primera llotja en captures, amb un volum de pesca de més de 3 milions de kg. Però, per contra, no és la primera en recaptació (genera 10 milions d’euros), motiu pel qual va incentivar als pescadors “a aprendre a ser empresaris de la mar i a fer pagar un producte de proximitat i de gran valor afegit a un preu més alt”. També té nàutica lleugera (amb 4.000 m2 preparats per a aquestes embarcacions i 2.000m2 més que s’hi podrien afegir), més de 1.000 amarres per a la nàutica popular (300 per a eslores menors a 7 metres i 800 gestionades pel Club Nàutic) i 50 amarres per a eslores d’entre 30 i 100m.

“Hem d’entendre el port com un motor d’activitat econòmica, generador de riquesa i de llocs de treball”, va destacar Pérez, que va animar a tots als agents implicats a “treballar conjuntament perquè el de Vilanova sigui un port punter dins tot l’àmbit portuari català”.

1,2 milions d’euors per a la plaça del Port
Joan Pérez també va anunciar les inversions que Ports farà el 2017 a Vilanova, d’entre les quals destaquen els 1,2 milions d’euros per a la urbanització de la plaça del Port. El projecte, que es troba en fase d’exposició pública, s’iniciarà al juny i es preveu que estigui enllestit al novembre. Sobre els usos de l’edifici que s’hi construirà en una fase posterior, va recordar que està pensat que hi convisquin activitats culturals i recreatives amb el comerç i la restauració. I va llançar una proposta: construir un edifici singular on es potenciïn productes de proximitat aprofitant sectors arrelats al territori com la pesca o la vitivinicultura.

Altres inversions són 240.000 euros per dragar la bocana a l’entrada del port, afectada per l’acumulació de sorra a causa dels temporals, i 365.000 euros per arreglar el moll comercial.

FER UN COMENTARI