Vilafranca, potes enlaire

0
422

Si heu fet un tomb per Vilafranca darrerament, us haureu trobat amb un seguit d’obres escampades per bona part de la ciutat, principalment pel centre. Aquest reportatge es publica aquesta setmana, però també es podia haver publicat el mes passat, fa dos mesos o a l’estiu, perquè de fet, Vilafranca està potes enlaire des de fa molts mesos. I serà casualitat o no, a mesura que es vagi acostant la cita electoral de finals de maig els carrers aniran quedant impol·luts i ben poca obra pública hi haurà. De fet, bona part dels treballs estan a punt d’acabar-se.

Al darrere de bona part d’aquest reguitzell d’obres hi ha l’anomenat PIICC, sigles de les paraules Pla d’Intervenció Integral al Centre i al carrer Comerç, que preveu una inversió en tres anys propera als nou milions d’euros entre reurbanitzacions, edificacions, renovació de xarxes de clavegueram i d’aigua. Un 40% d’aquesta inversió estarà subvencionada per altres administracions o per la Unió Europea, i haurà abraçat deu carrers, gairebé 24.500 m2 de sòl urbà, s’hauran renovat quasi 1,6 km de clavegueres i s’hauran renovat i replantat uns 200 arbres. Mentrestant, però, hi ha carrers tallats a manta.

Carrer del Comerç

L’obra més important, sens dubte, és la reurbanització del carrer Comerç. Van començar fa tretze mesos i són a punt d’acabar-se, després d’unir –salvant el desnivell– el vial amb la coberta de la via (on hi havia un aparcament provisional) i donant prioritat als vianants, de manera que deixi de ser una artèria circulatòria principal. La polèmica principal de les obres ha estat el fet que les ha pagat l’Ajuntament, sense cap contribució de les empreses que hi tenen façana, que s’han estalviat un milió d’euros.

Rambla de la Girada

També el PIICC s’ha ampliat fins a la rambla de la Girada, on des del mes d’agost el primer tram està tot aixecat per convertir-lo en una zona de parc sense ciment. Pressupostat amb més de 800.000 euros, serà un tram sense circulació viària (únicament hi podran passar els vehicles d’emergències), amb el tram central enjardinat, i amb el veïnat a l’espera de resoldre la conflictivitat que generen les terrasses de bar, sobretot de nit. Ara, els bars tindran pèrgola pagada per l’Ajuntament i més propera a les façanes (el veïnat demanava el contrari: treure terrasses o bé allunyar-les dels edificis).

Tossa de Mar

Al barri del Poble Nou, el carrer Tossa de Mar s’està reurbanitzant de dalt a baix, creant voreres més amples gràcies a la reducció de places d’aparcament. També s’hi ha retirat bona part de les voreres, que eren molt a prop de les façanes, fet que ha causat indignació a part de la ciutadania. Els exemplars en bon estat s’han replantat al costat de l’Auditori, i s’hi plantaran una trentena d’aurons i freixes. Durant els treballs, el veïnat té unes 80 places reservades en exclusiva al costat de la llar d’infants de la Girada.

Carme-Sant Jocund-Puigmoltó-La Lluna

Les obres d’ampliació de l’illa de vianants pel carrer del Carme van començar al juny. Ho van fer a una setmana d’acabar el curs, amb el so eixordador de les màquines perforadores que va fer inviables les classes amb normalitat a l’Estalella i Sant Elies Vedruna. Ara, els treballs estan arribant a la seva fi, però hi ha encara obres als carrers adjacents (carrer de la Lluna, plaça Puigmoltó i carrer de Sant Jocund), on es perdran places d’aparcament i es fa plataforma única, per bé que continuaran essent carrers de circulació de vehicles.

Sant Julià i Banys

Finalment hi ha les obres per refer el carrer Sant Julià, que passarà a ser de plataforma única tot sencer. A més, durant aquest any i per espai de vuit mesos s’ha renovat el carrer Banys, que connecta el Centre amb les Clotes, i que fins al setembre també va suposar una important afectació viària, i en els propers mesos començaran obres en altres llocs, com a l’avinguda Catalunya.

Estació de trens i Vinseum

A més a més, i ja fora del PIICC, hi ha obres a Vilafranca, que en cap dels casos afecta la circulació però que són de magnitud: les millores a l’estació de trens i la transformació del Vinseum. En el primer dels casos, se l’ha dotat de rampes d’accés a les dues andanes i s’estan fent els treballs d’una altra rampa d’accés del carrer al vestíbul, el trasllat de les taquilles i un segon vestíbul sota un nou voladís per col·locar-hi els torns d’accés a les vies. Els treballs, que han de durar fins a principis de 2023, tenen un pressupost de 2,7 milions d’euros.

Quant al Vinseum, pendent de resoldre les impugnacions de la part audiovisual, preveu obrir amb una museïtzació completament renovada al llarg de 2023.

FER UN COMENTARI