El secretari d’Hisenda de la Generalitat, Lluís Salvador, es va reunir dilluns a la tarda amb l’alcalde Pere Regull per fer oficial la decisió del Govern d’ubicar a Vilafranca l’oficina regional de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) a la vegueria Penedès. A cada vegueria n’hi correspon una, i l’Executiu ha triat la capital de l’Alt Penedès per la seva centralitat.

Salvadó va explicar que al Penedès “de manera singular hi ha hagut moltes tensions locals derivades d’interessos dels alcaldes”, que pretenien que aquesta oficina estigués al seu municipi. Especialment fortes han estat les pressions vingudes d’Igualada. L’elecció de Vilafranca ha vingut derivada, en aquest cas, per la seva “posició equidistant”, seguint “criteris objectius” amb l’objectiu de “guanyar qualitat de servei”. L’alcalde Regull ha dit que ningú hi vulgui veure “confabulacions prèvies” en la tria; com a prova: tot i haver coincidit al Parlament, va ser dilluns el dia en què Salvadó i Regull van parlar per primer cop.

La tria d’aquesta oficina central de l’ATC no anirà, no obstant, en demèrit de les altres capitals de comarca, ja que tant el Vendrell com a Vilanova i Igualada tindran les respectives oficines, encara que en espais compartits amb altres administracions locals. La diferència principal és de gestió: l’atenció al públic serà la mateixa a les quatre capitals. La diferència és que els expedients es gestionaran des de Vilafranca.

A la plaça Vilanova
L’oficina de Vilafranca s’ubicarà a la plaça Vilanova (on hi havia l’Outlet), tindrà 493 m2 i 21 treballadors. Les altres tres oficines de la vegueria tindran quatre treballadors; les de Vilanova i Igualada compartiran espai amb els respectius consells comarcals, i la del Vendrell ho farà amb l’oficina de recaptació d’impostos de la Diputació de Tarragona.

Regull considera que el lloc triat és molt adequat atès que és davant l’estació d’autobusos, a cinc minuts de l’estació de trens, a cinc minuts del centre de Vilafranca i al costat de 180 places d’aparcament que en les properes setmanes s’obriran sobre la cobertura de la via.

Els impostos que gestionaran les oficines seran els cedits per l’Estat (transmissions patrimonials, i actes jurídics documentats, successions i donacions), la recaptació de sancions de trànsit o deutes amb els ajuntaments, i la recaptació d’impostos propis de la Generalitat com els de les begudes ensucrades, les màquines escurabutxaques, les grans superfícies comercials, les estades en establiments turístics, l’impost sobre pisos buits i els vehicles contaminants de CO2, entre altres.

Salvadó va dir també que la idea del Govern és que cada cop més els impostos es gestionin de manera telemàtica; actualment ja en són un terç i la intenció és que en acabar l’any s’arribi ja al 50%, de manera que l’atenció presencial vagi a la baixa.

L’oficina de Vilafranca s’ubicarà en un espai de lloguer, amb un cost anual de 40.840 euros i la previsió que obri portes l’1 de setembre. En paral·lel a les obres d’adequació del local, entre els mesos d’abril i maig es farà un procés de selecció de personal amb convocatòria oberta a tothom, en el qual es valorarà l’experiència en gestió tributària, de manera que les persones que hagin treballat en oficines liquidadores del Registre de la Propietat (que fins ara feien el servei) tindran major puntuació.

FER UN COMENTARI