Es tracta d’una Apeu, un model publicoprivat format per més de 300 empreses locals que donaran suport econòmic a l’Ajuntament a l’hora de dinamitzar l’activitat comercial

Els comerciants de Vilanova i la Geltrú s’han proposat dinamitzar i rehabilitar els espais on es concentra l’activitat econòmica de la ciutat a través d’una Apeu (Àrea de Promoció Econòmica Urbana), un nou model de gestió comercial en què l’Ajuntament, Viu Comerç, el Gremi d’Hostaleria i l’Estació Nàutica hauran d’anar en consonància per dissenyar estratègies i accions que enforteixin el comerç del centre. “L’administració pública no pot arribar a tot i necessitem la col·laboració privada”, ha admès el regidor de Promoció de Ciutat, Jordi Medina, que considera aquesta iniciativa “la garantia per assolir la capitalitat comercial”.

L’Apeu, subvencionada per la Diputació de Barcelona amb 20.000 euros, és una prova pilot que s’està desenvolupant a deu municipis de Catalunya, entre ells Vilanova. Consta de tres fases i, segons ha explicat Medina, a la capital del Garraf ja s’ha fet la primera. Es tracta d’una diagnosi per avaluar la situació del comerç local i acotar l’àrea comercial de la ciutat, que ha quedat delimitada entre el carrer Sant Gregori, la Rambla, carrer Caputxins i carrer Col·legi. No es descarta, però, que en un futur es puguin incloure noves àrees comercials, com l’avinguda Francesc Macià o la zona marítima.

Un cop fet l’estudi, ara s’està definint el pla d’actuació amb 324 empreses de la ciutat i la voluntat del consistori és poder desenvolupar-lo el gener del 2024. Abans, però, aquestes empreses hauran de validar el pla en una assemblea on es decidirà si es constitueixen com a Apeu o quines seran les quotes que hauran de pagar. “Tenim la sort que a Vilanova, amb més o menys acord, ja hi ha teixida una gran xarxa de comerciants i restauradors”, ha dit Medina, que confia que la iniciativa podrà tirar endavant. Amb aquestes quotes i els ingressos que se’n derivin, els comerciants donaran suport a l’Ajuntament de Vilanova a l’hora de finançar campanyes comercials com el Fora Estocs.

L’Ajuntament de Vilanova, Viu Comerç i el Gremi d’Hostaleria han presentat aquest matí la prova pilot de l’Àrea de Promoció Econòmica Urbana. / La Fura

Des de Viu Comerç, Mercè Codina, ha reconegut que el comerç local ja està fent “un treball titànic” per sobreviure, però creu que cal agrupar-se i “fer un pla de futur que potenciï el comerç de Vilanova”. El president del Gremi d’Hostaleria, Jordi Gasol, ha afegit que l’Apeu els ajudarà a posicionar-se i rebre més visitants: “Hem de potenciar les platges, el comerç i la restauració si volem anar pel bon camí”.

Un milió i mig d’euros

L’Àrea de Promoció Econòmica Urbana és un dels cinc eixos del Pla d’Enfortiment del Comerç del Centre que va avançar l’Ajuntament el passat mes de desembre. Aquest pla preveu un seguit d’inversions a l’espai públic (neteja, il·luminació, manteniment i senyalística) per potenciar el petit comerç, així com activitats i campanyes de dinamització al llarg de l’any o millores per accedir a la zona comercial, instal·lant cartells informatius i creant rutes des dels aparcaments al centre. Un conjunt d’accions que sumen un milió i mig d’euros i que s’aniran aplicant durant els pròxims quatre anys.

FER UN COMENTARI