Núria Plana renya l’Ajuntament de Vilanova per la tardança en donar respostes a la ciutadania

0
969
Núria Plana, nomenada defensa de la ciutadania el 2017.

La Defensora de la Ciutadania, M. Núria Plana, va presentar dilluns a la tarda al ple de l’Ajuntament el seu informe corresponent a l’any 2019, que s’ha retardat per la voluntat municipal de poder-lo fer presencial; un fet que finalment no ha pogut ser. Un informe que la mateixa Plana va manifestar, ja d’entrada, que se li feia estrany de presentar obviant tot el que ha succeït aquest 2020 amb la pandèmia.

La principal queixa que la Defensora va formular a l’Ajuntament, fent-se eco de les denúncies ciutadanes, és el retard de l’administració local en respondre les consultes/queixes que faci la població. “Quasi tres quartes parts de les queixes són per retards”, va dir Plana, que considera que ni que la solució a un problema no sigui fàcil ni immediata, almenys s’hauria de tenir la cortesia de contestar. I és que “quan una persona té un problema i no té una resposta, és molt angoixant; trobo desesperant no donar-hi resposta”. Hi ha fins i tot casos que s’arrosseguen de dos anys enrere.

Deficient manteniment de la via pública

Això a banda, entre les queixes més nombroses que rep, principalment de gent gran, hi ha el mal estat dels carrers, “passejar per determinades voreres que estan fetes una pena”. Va admetre, no obstant, que l’eixamplament de voreres dels darrers mesos “ha estat un gran què”.

En matèria de mobilitat també abunden les queixes sobre autobusos, d’una banda perquè s’aturen davant l’escoles i no paren el motor, i d’altra banda per la reducció de freqüències de pas els caps de setmana.

La deficient il·luminació de la via pública o l’excés de deixalles al carrer són altres de les queixes més comunes també relacionades amb els carrers. Finalment, un darrer focus de preocupació recollit per Plana és la dificultat que té la gent gran per accedir a la normativa municipal d’instal·lació de plaques fotovoltaiques i a les consegüents subvencions.

En resposta a l’informe, Enver Aznar (Som VNG) va posar l’accent en la “falta de manteniment històrica de carrers, parcs i vies” de Vilanova i la també històrica priorització de l’Ajuntament per “inaugurar coses”, en comptes de “mantenir-les en situació correcta”. Erika Quintero (Cs) va assegurar que els problemes de seguretat, neteja i via pública són “problemes quotidians”. Blanca Albà (JxCat) va lamentar “no haver donat resposta a les recomanacions” fetes per la Defensora en anys anteriors, de ser més diligents en les respostes ciutadanes.

La prioritat: el carrer

Marta Jofra va dir que les regidories que dirigeix Capgirem VNG CUP estan fent canvis organitzatius per agilitzar les respostes a la ciutadania, com també espera que el retorn a l’anterior sistema de recollida de voluminosos “redundi en menys queixes”. Jordi Medina (ERC) va assegurar que el govern actual tenia com a prioritat el manteniment de la via pública i que “ja estem fent els deures” també en temes de mobilitat. Com a exemple hi va posar el projecte que la rambla Principal no la puguin creuar vehicles motoritzats”.

Teresa Llorens (PSC) va demanar al govern que disminueixi el temps de contestació a la ciutadania, i que siguin “més clares i entenedores” les seves respostes. També va dir que ja espera veure què diu l’informe de 2020 en relació als canvis de circulació a la ronda Ibèrica, i que l’incivisme no s’ha de combatre amb coerció sinó amb campanyes que fomentin es valors, de bracet amb les escoles i altres agents cívics de la ciutat. Val a dir que aquest 2020 s’han complert vint anys d’ençà que l’Ajuntament de Vilanova va crear la figura de la Defensora de la Ciutadania.

FER UN COMENTARI