Amb el nou sistema d'evitarà l'acumulació de brossa als contenidors. Foto: Arxiu La Fura.

El nou sistema de recollida porta a porta estableix diferents models en cada zona de la ciutat

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ja té definit quin serà el model de recollida de residus porta a porta que vol implantar a partir de l’any 2022. L’empresa Spora ha realitzat un estudi detallat de la situació actual de la ciutat i ha marcat les línies mestres de com s’haurà de recollir les fraccions de residus que es generen a les llars, com ara el vidre, els plàstics, el paper i cartró, la fracció orgànica i la resta, que és la brossa que no es pot reciclar.

L’objectiu és arribar a reciclar el 75% dels residus que es generen a la capital del Garraf. Vilanova i la Geltrú serà una de les primeres poblacions grans -té gairebé 70.000 habitants- en implantar el sistema de recollida porta a porta. La regidora d’Espai Urbà i Medi Ambient de Vilanova, Marta Jofra, ha explicat que amb aquest model es millorarà la imatge de la via pública, ja que s’eliminaran els contenidors on ara mateix s’acumulen moltes deixalles.

Recollida diferenciada per zones
El model que s’ha definit després de realitzar l’estudi és un sistema de recollida porta a porta diferenciat en 3 zones de població, per adaptar aquest sistema a les particularitats de Vilanova.

D’una banda, un model mixt per a la zona 1, amb força densitat de població i que engloba els barris de Sant Joan, zones marítimes, el Prat de Vilanova i la Sardana. Aquí es proposa una recollida porta a porta dos dies a la setmana de 3 fraccions i un sistema de contenidors tancats per a l’orgànica i el vidre. La recollida porta a porta es farà de nit i els ciutadans hauran de deixar la brossa a la porta de casa seva a partir de les 8 de vespre.

Pel que fa a la zona 2, que inclou el Molí de Vent, Nucli Antic, Santa Maria i la Collada es proposa un model de recollida porta a porta per a totes les cinc fraccions. Això vol dir que a la llarga s’eliminaran tots els contenidors del centre de la ciutat. En aquestes zones la recollida es farà tres dies a la setmana i en horari nocturn.

Finalment en les zones periurbanes i disseminats es proposa una recollida a través d’illes de contenidors amb tancament electrònic i videovigilància. Així mateix, el nou model també contempla la recollida porta a porta de les cinc fraccions per als mitjans i grans productors, com ara els comerços, les empreses i les grans indústries.

A més, per als usuaris que no puguin deixar la brossa a la porta en l’horari establert s’ha pensat un servei d’emergència. Es tracta d’un camió que farà 6 parades al matí i 6 a la tarda de 45 minuts cada una perquè els ciutadans pugui anar a deixar els residus. La recollida de brossa s’haurà de fer amb unes bosses que distribuirà el mateix ajuntament i que permetran identificar a quin habitatge pertany el residu. Les bosses es podran adquirir en oficines municipals i el pagament es farà a través de la taxa d’escombraries. Per aquelles zones on la fracció orgànica s’hagi de dipositar en un contenidor, es necessitarà una identificació per obrir-lo mitjançant un sistema electrònic, que encara està per decidir si serà en format de targeta o de clauer.

Taxa de residus personalitzada 
Una de les coses que comporta el canvi de model és la pèrdua de l’anonimat a l’hora de llençar la brossa. Un cop estigui entri en funcionament la recollida porta a porta, l’ajuntament podrà saber al detall quin son els habitatges i els ciutadans que més reciclen. Segons ha dit la regidora Marta Jofra, això permetrà definir una taxa de residus “personalitzada i justa”, on qui més recicli pagarà menys i qui no separi les fraccions haurà d’assumir un impost més elevat. A banda d’això, no es descarten sancions per a qui incompleixi la recollida de residus porta a porta un cop s’aprovi la nova ordenança municipal.

Tot i que l’ajuntament té previst implantar aquest nou model durant l’any 2022, la regidora Marta Jofra ha explicat que encara no tenen una data acotada per a l’inici del servei. Abans, el govern definirà si la gestió del servei l’assumirà directament el consistori o se n’encarregarà una empresa externa. Jofra ha detallat també que la posada en marxa es farà de manera progressiva.

FER UN COMENTARI