Els bolets, un regal de tardor baix en calories, ric en fibres i en minerals

0
214

CONTINGUT PATROCINAT PER AMETLLER ORIGEN

Escrit per la Dra. Eulàlia Vidal, coordinadora del Consell Assessor de Nutrició i Salut d’Ametller Origen 

Entre moltes de les tradicions que tenim a Catalunya hi ha la de collir bolets quan arriben les primeres pluges de la tardor. En tenim una gran varietat: rovellons, cama-grocs,
rossinyols, etc.

Saps a quin grup d’aliments hem d’incloure aquest fong? Alguns diuen que els bolets són rics en proteïnes i, per tant, una alternativa a la carn, altres diuen que són verdures i altres que són un grup a part. Doncs bé, per sortir de dubtes, a continuació t’expliquem el seu valor nutricional en el seu estat fresc:

Aigua: tenen un contingut semblant a la resta d’hortalisses, al voltant d’un 90-95%, és per això que quan cuinem els bolets se’n redueix el volum.

Proteïnes: tot i que més d’una vegada s’ha dit que els bolets tenen un contingut en proteïnes com la carn, cal anar molt amb compte, ja que aquest valor és quan estan en la seva forma seca. Un bolet fresc conté al voltant de 2 a 3 g de proteïna, potser una mica més que la resta de les hortalisses, però no gaire més.

Carbohidrats: no podem dir que siguin una gran font d’energia, ja que aquests carbohidrats es troben majoritàriament en forma de fibra, un component molt interessant que ens ajuda a millorar la microbiota intestinal alhora que ajuda a regular el trànsit intestinal.

Greix: tenen molt poc greix i, en aquest sentit, s’assemblen molt a les hortalisses.

Minerals: el seu contingut en minerals no és menyspreable i, si hem de destacar-ne algun, serien el fòsfor i el seleni, dos minerals que es troben en quantitats superiors a les que trobem en les hortalisses. En el cas del seleni, en tenen de tres a quadre vegades més.

Vitamines: presenten una composició similar a la resta de vegetals. Tenen vitamina B1, vitamina B2, vitamina B3 i, en canvi, no contenen vitamina B12 i el seu contingut en vitamina C és baix.

Així doncs, amb totes aquestes característiques, a nivell nutricional podem classificar els bolets dins del grup de les hortalisses; i una ració estaria al voltant dels 150 g (en la seva forma fresca).

Gaudeix d’aquest aliment ara que n’és temporada i enriqueix els teus plats amb gustos i textures diferents!

FER UN COMENTARI